2) Empirické poznání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Dávat pozor ve škole
-
Opakovat co nejdříve (1-2 dny po naučení)
-
Opakovat po menších úsecích, kratší dobu
-
Snažit se najít logické zdůvodnění, popř. mnemotechnické pomůcky (mechanické učení je méně trvalé, logické učení mnohem efektivnější)
-
Opakovat si před spaním, spánek upevňuje paměťové stopy; není ale dobré učit se v posteli
-
Před a po učení nemá být rušivá činnost – působí proaktivní útlum = negat.vliv předcházející činnosti x retroaktivní útlum = negat. vliv následné činnosti na učení (horor…)
-
Nemají se učit dva podobné předměty po sobě (viz interference)
-
Velké množství látky se neučit bezprostředně před zkouškou, nastává reminiscence (okno) – snadnější vybavení velkého množství látky až po 2 až 3 dnech než bezprostředně po naučení
-
Když se učíme něco nového, navazujeme na učivo dřívější, které může mít pozitivní vliv (transfer), nebo negativní vliv předchozího učení (interference - např.slovíčka z angličtiny a němčiny).
Vlivy působící na získávání vědomostí
Vnější:
mikroklima (prostředí) – světlo, hluk, teplota
druh učiva – lépe si zapamatujeme logické učivo
rodinné vlivy – vztah ke studiu
vliv učitele
Vnitřní:
schopnosti
paměť, učí se sám nebo s někým
motivace, zájem
momentální stav
metoda učení
Poruchy učení
dyslexie – problém naučit se číst (dítě si plete písmenka)
dysgrafie – problémy při psaní podobných písmen,přehazování písmen,nečitelné písmo,rozházené do stran
dyskalkulie – problémy s počítáním (psaní složených čísel)
dyspraxie – není typická porucha učení -> porucha motorických dovedností (zavázat si tkaničku,udělat kotrmelec)
EMPIRISMUS
- protiklad racionalismu
- gnozeologický směr
- vychází ze smyslové zkušenosti
- převádí ji na pouhý smyslový počitek
- neuznává možnost vrozených idejií
- přesto empiristé předpokládají, že naše poznání musí vycházet ze základních idejí
- kolébkou je Anglie a předchůdcem byl Roger Bacon
Francis Bacon (1561 – 1626)
- filozof a politik
- předchůdce britského empirismu
- dostal se do parlamentu
- věnoval se spisovatelské činnosti
- jeho nejznámějším dílem je Nová Atlantis
Nová Atlantis
- utopický román
- vize společnosti, která je řízena vědci
- vše je založeno na využití vědy (blahobyt), využití poznání v praxi, vývoj vynálezů
- ústředím je Šalamounův chrám, ten koordinuje vědecké bádání
- roku 1662 byla založena akademie věd v Londýně (Royal Society), inspirovaná vizí Nové Atlantidy
- dílo zůstalo nedokončeno, příběh vypráví sám autor
- v knize předpovídá vynález mikroskopu a naslouchadla (lidem ulehčí život)
- celá kniha je založena na jeho hlavní filozofické myšlence, že „vědění je moc“
- jeho druhým významným dílem je Nové organon