Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2) Empirické poznání

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Dávat pozor ve škole

  • Opakovat co nejdříve (1-2 dny po naučení)

  • Opakovat po menších úsecích, kratší dobu

  • Snažit se najít logické zdůvodnění, popř. mnemotechnické pomůcky (mechanické učení je méně trvalé, logické učení mnohem efektivnější)

  • Opakovat si před spaním, spánek upevňuje paměťové stopy; není ale dobré učit se v posteli

  • Před a po učení nemá být rušivá činnost – působí proaktivní útlum = negat.vliv předcházející činnosti x retroaktivní útlum = negat. vliv následné činnosti na učení (horor…)

  • Nemají se učit dva podobné předměty po sobě (viz interference)

  • Velké množství látky se neučit bezprostředně před zkouškou, nastává reminiscence (okno) – snadnější vybavení velkého množství látky až po 2 až 3 dnech než bezprostředně po naučení

  • Když se učíme něco nového, navazujeme na učivo dřívější, které může mít pozitivní vliv (transfer), nebo negativní vliv předchozího učení (interference - např.slovíčka z angličtiny a němčiny).

Vlivy působící na získávání vědomostí

  • Vnější:

  • mikroklima (prostředí) – světlo, hluk, teplota

  • druh učiva – lépe si zapamatujeme logické učivo

  • rodinné vlivy – vztah ke studiu

  • vliv učitele

  • Vnitřní:

  • schopnosti

  • paměť, učí se sám nebo s někým

  • motivace, zájem

  • momentální stav

  • metoda učení

Poruchy učení

  1. dyslexie – problém naučit se číst (dítě si plete písmenka)

  2. dysgrafie – problémy při psaní podobných písmen,přehazování písmen,nečitelné písmo,rozházené do stran

  3. dyskalkulie – problémy s počítáním (psaní složených čísel)

  4. dyspraxie – není typická porucha učení -> porucha motorických dovedností (zavázat si tkaničku,udělat kotrmelec)

EMPIRISMUS

- protiklad racionalismu

- gnozeologický směr

- vychází ze smyslové zkušenosti

- převádí ji na pouhý smyslový počitek

- neuznává možnost vrozených idejií

- přesto empiristé předpokládají, že naše poznání musí vycházet ze základních idejí

- kolébkou je Anglie a předchůdcem byl Roger Bacon

Francis Bacon (1561 – 1626)

- filozof a politik

- předchůdce britského empirismu

- dostal se do parlamentu

- věnoval se spisovatelské činnosti

- jeho nejznámějším dílem je Nová Atlantis

Nová Atlantis

- utopický román

- vize společnosti, která je řízena vědci

- vše je založeno na využití vědy (blahobyt), využití poznání v praxi, vývoj vynálezů

- ústředím je Šalamounův chrám, ten koordinuje vědecké bádání

- roku 1662 byla založena akademie věd v Londýně (Royal Society), inspirovaná vizí Nové Atlantidy

- dílo zůstalo nedokončeno, příběh vypráví sám autor

- v knize předpovídá vynález mikroskopu a naslouchadla (lidem ulehčí život)

- celá kniha je založena na jeho hlavní filozofické myšlence, že „vědění je moc“

- jeho druhým významným dílem je Nové organon

Témata, do kterých materiál patří