Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2) Empirické poznání

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

CITY
  • psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky činnosti jedince, vyjadřují subjektivní prožívání našeho vztahu k určitému podnětu

  • mohou podněcovat a motivovat k činnosti stejně jako potřeby, zároveň doprovázejí její průběh

  • projevují se mimikou, gestikulací, v hlase, změnách činnosti vnitřních orgánů atd.

  • souvisí s oblastí mozku zvanou limbický systém

  • souvisí s vegetativními nervy – vyvolávají vnější projevy citů (pocení, červenání, blednutí...)

  • hodně častá ambivalence – pokud člověk současně prožívá kladné i záporné emoce k určitému člověku či skupině

Vývoj citů:

  • mimické projevy citů lze pozorovat už u nenarozených dětí

  • po narození se projevují negativní city, křik, pláč, úlekové reakce

  • u kojenců a batolat se city rychle střídají→ tzv. citová nákaza (pláč jednoho dítěte vyvolá pláč jiného)

  • dítě musí mít dostatek lásky a péče 1 dospělé osoby jinak citově strádá → citová deprivace (důsledky á opožďování vývoje, různé psychické problémy, citová otupělost, neschopnost navazovat citové vztahy, popř. delikvenci atd.

  • postupně se dítě učí své city ovládat

  • v pubertě nastává znovu citová labilita, střídání nálad a špatné sebeovládání, city často přecházejí z extrému do extrému

  • v dospělosti by měly být city a rozum v rovnováze

  • v období klimakteria u žen (tzv. přechod, okolo 50.let) opět citová labilita, smutek, deprese, úzkost...

  • ve stáří také přecitlivělost, snadné dojmutí se

Dělení:

  • podle úrovně:

  • nižší – vrozené, mimické projevy (radost, zlost, úlek, smutek...)

  • vyšší – získané, ovlivňuje je výchova zvyky a tradice, sbevýchova aj.

    1. Estetické city (prožívání krásy x ošklivosti)

    2. Etické city (vznikají při prožívání dobra a zla, pocit rozhořčení při nespravedlnosti apod.)

    3. Intelektuální city (vznikají při poznávání něčeho nového)

  • podle kvality:

  • stenické – podněcující, posilující emoce, dodávají energii a chuť do činnosti, posilující sebevědomí a radost ze života

  • astenickéoslabující emoce, snižují aktivitu, zvyšují nesamostatnost, závislost, neprůbojnost

  • ambivalentnírozporuplné

    • podle délky:

  1. pocityjednoduché emocionální fenomény(zima,hlad), výjimečně mají širší význam: pocit viny

  2. náladysetrvávající emocionální stavy, které podbarvují celkové prožívání člověka v určité situaci (rozjařenost, skleslost)

  3. afektysilné, bouřlivě a krátce probíhající, obecně se vyznačují snížením nebo ztrátou sebekontroly a vysokou intenzitou (zuřivost)

  4. vášněsilné, dlouhotrvající emocionální stavy

  5. citové vztahy – komplexní více či méně dlouho setrvávající, charakteristické zejména pro sociální vztahy (mateřská l.)

Témata, do kterých materiál patří