2) Empirické poznání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Charakteristické znaky citů:
-
subjektivnost
-
spontánnost
-
předmětnost
-
aktuálnost Fobie
-
polarita
-
vliv na další psychické procesy
Citové poruchy:
Fobie = chorobný strach z předmětů, jevů, které v ostatních nic nevyvolávají; těžko se léčí
příčiny: kombinací vrozených faktorů + životní vlivy
např.: klaustrofobie (z uzavřených prostor), agorafobie (z otevřených prostor), nyktofobie (ze tmy), arachnofobie (z pavouků) atd.
Citová deprivace = strádání; nedostatek péče v raném dětství
DEPRESE = chorobný smutek nepřiměřený situaci, sklíčenost, ztráta zájmů, energie, apatie, sebeobviňování
UČENÍ
-
aktivní, tvořivý proces, který rozšiřuje vrozené dispozice a možnosti jedince,
-
smyslem je získávání, osvojování, pozměňování a upevňování nových zkušeností, a tím přizpůsobování se novým situacím, naučené je opakem vrozeného
-
v psychologii je to pojem širší než jen získávání vědomostí, je to osvojování všeho, co není vrozené (základní dovednosti…)
-
uskutečňuje se na základě tzv. „podmiňování“ (mechanismus učení, podmínky, za kterých proces probíhá)
učení může být: a) záměrné (ve škole, při sebevzdělávání)
b) bezděčné (při práci, každodenních činnostech)
Druhy učení:
senzomotorické – rozvoj názorného poznávání a pohybové stránky činnosti
vědomostní – osvojování poznatků
intelektové – řešení problémů či úloh,rozvíjejí se myšlenkové procesy a schopnosti
sociální – učení sociální interakcí,dovednostem,formuje motivy a charakter
Učení u zvířat:
-
Podmíněný reflex – vytváření nových nervových spojů
-
Metoda pokus-omyl – zkouší se různé možnosti tak dlouho, až se určitá věc podaří (behavioristé stavěli zvířata do bludiště, aby hledali potravu – různé cesty, až najdou tu správnou)
-
Učení vhledem (učení na principu náhlého pochopení) – u primátů – v kleci potrava zavěšená u stropu, takže se k ní nemohli jen tak dostat, museli použít nějakého nástroje – dvě bedny, když je postaví na sebe, dostanou se k potravě; také se nazývá AHA reakce
-
Sociální učení např. napodobování
Učení u člověka
-
Tytéž co u zvířat
-
Senzomotorické učení – pohybové dovednosti (učíme se chodit, sedět, šít…)
-
Osvojování vědomostí
-
Intelektuální učení – postupy řešení (algoritmy), úsudky
-
Sociální učení – schopnost začlenit se do společnosti, osvojit si návyky jí požadované (u zvířat místo ve smečce)
napodobování – děti – úsměv (kolem 6 týdnů), pláč (u lékaře napodobování jiných dětí), řeč;
identifikace – ztotožňování se s někým, typické pro dospívání, člověk hledá vzory, které se vědomě snaží napodobit
výchova – cílevědomé působení na člověka, rodinou, okolím (pochvala x trest)