Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2) Empirické poznání

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Charakteristické znaky citů:

  • subjektivnost

  • spontánnost

  • předmětnost

  • aktuálnost Fobie

  • polarita

  • vliv na další psychické procesy

Citové poruchy:

  1. Fobie = chorobný strach z předmětů, jevů, které v ostatních nic nevyvolávají; těžko se léčí

    • příčiny: kombinací vrozených faktorů + životní vlivy

    • např.: klaustrofobie (z uzavřených prostor), agorafobie (z otevřených prostor), nyktofobie (ze tmy), arachnofobie (z pavouků) atd.

  2. Citová deprivace = strádání; nedostatek péče v raném dětství

  3. DEPRESE = chorobný smutek nepřiměřený situaci, sklíčenost, ztráta zájmů, energie, apatie, sebeobviňování

UČENÍ
  • aktivní, tvořivý proces, který rozšiřuje vrozené dispozice a možnosti jedince,

  • smyslem je získávání, osvojování, pozměňování a upevňování nových zkušeností, a tím přizpůsobování se novým situacím, naučené je opakem vrozeného

  • v psychologii je to pojem širší než jen získávání vědomostí, je to osvojování všeho, co není vrozené (základní dovednosti…)

  • uskutečňuje se na základě tzv. „podmiňování“ (mechanismus učení, podmínky, za kterých proces probíhá)

  • učení může být: a) záměrné (ve škole, při sebevzdělávání)

b) bezděčné (při práci, každodenních činnostech)

Druhy učení:

  1. senzomotorické – rozvoj názorného poznávání a pohybové stránky činnosti

  2. vědomostní – osvojování poznatků

  3. intelektové – řešení problémů či úloh,rozvíjejí se myšlenkové procesy a schopnosti

  4. sociální – učení sociální interakcí,dovednostem,formuje motivy a charakter

Učení u zvířat:

  • Podmíněný reflex – vytváření nových nervových spojů

  • Metoda pokus-omyl – zkouší se různé možnosti tak dlouho, až se určitá věc podaří (behavioristé stavěli zvířata do bludiště, aby hledali potravu – různé cesty, až najdou tu správnou)

  • Učení vhledem (učení na principu náhlého pochopení) – u primátů – v kleci potrava zavěšená u stropu, takže se k ní nemohli jen tak dostat, museli použít nějakého nástroje – dvě bedny, když je postaví na sebe, dostanou se k potravě; také se nazývá AHA reakce

  • Sociální učení např. napodobování

Učení u člověka

  • Tytéž co u zvířat

  • Senzomotorické učení – pohybové dovednosti (učíme se chodit, sedět, šít…)

  • Osvojování vědomostí

  • Intelektuální učení – postupy řešení (algoritmy), úsudky

  • Sociální učení – schopnost začlenit se do společnosti, osvojit si návyky jí požadované (u zvířat místo ve smečce)

    1. napodobování – děti – úsměv (kolem 6 týdnů), pláč (u lékaře napodobování jiných dětí), řeč;

    2. identifikaceztotožňování se s někým, typické pro dospívání, člověk hledá vzory, které se vědomě snaží napodobit

    3. výchovacílevědomé působení na člověka, rodinou, okolím (pochvala x trest)

Metody učení

Témata, do kterých materiál patří