3.a) Paměť
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3.a) Paměť
Paměť
- schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech.
- odrazem z minulých zážitků ve vědomí člověka.
- Umožňuje individuální zkušenost a psychický vývoj. Tam, kde je paměť narušená, tam je duševní vývoj omezen.
Paměť:
Druhová = to, co jsme získali dědičně. Je vrozená. Jsou to vlastní zkušenosti – u každého druhu jsou jiné.
Individuální = je to to, co získáme během života. Naučené chování. Převažuje u vyšších živočichů.
Fáze paměti
1. Zapamatování (vštěpováno do paměti) – v této fázi převládá vytváření stop, dočasných spojů = nově vznikající nervové propojení, kde probíhá ukládání informací. Spoj potřebuje uzrát, když k uzrání nedojde => úpadek paměti.
2. Uchování v paměti – své zážitky a informace máme uložené, ale v podvědomí. Momentálně nad nimi nepřemýšlíme. Může trvat různě dlouho.
Zapomínání = nemůžu si vzpomenout, vzpomínám, ale informace nám vypadávají => dochází k atrofii. (Atrofie = výpadek stop, přerušení dočasných stop.)
3. Vybavování
a) Znovupoznání = prožíváme pocit známosti, vyjadřujeme slovy => to už jsem viděl, slyšel, zažil. Někdy vzniká chybný pocit známosti i ve zcela nových podmínkách, situacích = dejavu. Pocit známosti zažíváme při opakovaném setkání s podnětem, na jehož základě došlo k zapamatování (např. knihu potkáme po přečtení několika stránek).
b) Vzpomínky = minulé zážitky se promítají do vědomí bez přímého působení podnětů, které je vyvolaly. Vzpomínky jsou spíše volným, ne zcela přesným vybarvením minulých zážitků.
c) Reprodukce = zapamatování a vybavení se shoduje. K reprodukci může dojít na úrovni smyslové (hudebník si zapamatuje a reprodukuje slyšenou melodii) nebo řečové (doslovné odříkání básně, definice, …).
Druhy paměti
-Epizodická (paměť zážitková) X sémantická (paměť na slovo a texty, ve škole)
-Úmyslná (podle vůle, chtění si něco zapamatovat) X neúmyslná (zapamatujeme si něco, aniž bychom chtěli)
-Logická (vychází z pochopení) X mechanická (podle účasti myšlení, dochází k zapamatování i bez pochopení = memorování, mnemotechnické pomůcky – při učení obojetných souhlásek – b, f, l, m, p, s, v, z = be, fe, le, me, pes, se, ve, ze)
-Krátkodobá (dochází k zapamatování na několik vteřin nebo minut, zapamatování telefonního čísla než jej vyťukáme) X dlouhodobá (je založena na opakovaném působení podnětu na učení)
Senzorická= ultrakrátká paměť
- krátkou dobu uchovává informace přicházející ze smyslů
- časový interval je nezbytný pro jejich zpracování a ke stanovení toho, zda jsou důležité, či nikoliv -> sekunda(y)
- uchovává přesný obraz smyslových podnětů
- obsahuje prchavé mentální záznamy všeho, co momentálně vidíme, slyšíme, cítíme, jíme nebo čeho se dotýkám