Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3.a) Paměť

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (125.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3.a) Paměť

Paměť

- schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech.

- odrazem z minulých zážitků ve vědomí člověka.

- Umožňuje individuální zkušenost a psychický vývoj. Tam, kde je paměť narušená, tam je duševní vývoj omezen.

Paměť:

Druhová = to, co jsme získali dědičně. Je vrozená. Jsou to vlastní zkušenosti – u každého druhu jsou jiné.

Individuální = je to to, co získáme během života. Naučené chování. Převažuje u vyšších živočichů.

Fáze paměti

1. Zapamatování (vštěpováno do paměti) – v této fázi převládá vytváření stop, dočasných spojů = nově vznikající nervové propojení, kde probíhá ukládání informací. Spoj potřebuje uzrát, když k uzrání nedojde => úpadek paměti.

2. Uchování v paměti – své zážitky a informace máme uložené, ale v podvědomí. Momentálně nad nimi nepřemýšlíme. Může trvat různě dlouho.

Zapomínání = nemůžu si vzpomenout, vzpomínám, ale informace nám vypadávají => dochází k atrofii. (Atrofie = výpadek stop, přerušení dočasných stop.)

3. Vybavování

a) Znovupoznání = prožíváme pocit známosti, vyjadřujeme slovy => to už jsem viděl, slyšel, zažil. Někdy vzniká chybný pocit známosti i ve zcela nových podmínkách, situacích = dejavu. Pocit známosti zažíváme při opakovaném setkání s podnětem, na jehož základě došlo k zapamatování (např. knihu potkáme po přečtení několika stránek).

b) Vzpomínky = minulé zážitky se promítají do vědomí bez přímého působení podnětů, které je vyvolaly. Vzpomínky jsou spíše volným, ne zcela přesným vybarvením minulých zážitků.

c) Reprodukce = zapamatování a vybavení se shoduje. K reprodukci může dojít na úrovni smyslové (hudebník si zapamatuje a reprodukuje slyšenou melodii) nebo řečové (doslovné odříkání básně, definice, …).

Druhy paměti

-Epizodická (paměť zážitková) X sémantická (paměť na slovo a texty, ve škole)

-Úmyslná (podle vůle, chtění si něco zapamatovat) X neúmyslná (zapamatujeme si něco, aniž bychom chtěli)

-Logická (vychází z pochopení) X mechanická (podle účasti myšlení, dochází k zapamatování i bez pochopení = memorování, mnemotechnické pomůcky – při učení obojetných souhlásek – b, f, l, m, p, s, v, z = be, fe, le, me, pes, se, ve, ze)

-Krátkodobá (dochází k zapamatování na několik vteřin nebo minut, zapamatování telefonního čísla než jej vyťukáme) X dlouhodobá (je založena na opakovaném působení podnětu na učení)

Senzorická= ultrakrátká paměť

- krátkou dobu uchovává informace přicházející ze smyslů

- časový interval je nezbytný pro jejich zpracování a ke stanovení toho, zda jsou důležité, či nikoliv -> sekunda(y)

- uchovává přesný obraz smyslových podnětů

- obsahuje prchavé mentální záznamy všeho, co momentálně vidíme, slyšíme, cítíme, jíme nebo čeho se dotýkám

Témata, do kterých materiál patří