3. Antická filosofie a myšlení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Neučili poznat pravdu, ale dostat pravdu = přesvědčit posluchače, že právě jejich pravda je nejlepší
Etický relativismus = hodnotové systémy (i náboženské) jsou historicky a společensky podmíněné
Protagoras
Hlavní představitel
Člověk je mírou všech věcí – hlavní doměnka
Protože každý člověk jinak myslí, je tolik pravd, kolik je lidí
Každou věc je možné vykládat dvěma navzájem protikladnými způsoby
Sokrates (469-399 př. n. l.)
Pocházel z Athén, vyučený sochař
Účastnil se politického života, vystupoval s odvážnými kritickými proslovy
339 př. n. l. odsouzen k smrti za bezbožnost a kazení mládeže
Nic nenapsal – jeho myšlenky se zachovaly díky Platónovi
Soustředil se na mravní jednání a jeho principy => marvní pojmy
Považoval je za objektivní, platné všude a pro všechny
Filosofoval v dialogu
Destruktivní část dialogu – kladl svému protějšku otázky, dokud nepoznal své nevědění
Konstruktivní část dialogu – pomocí otázek pomáhal protějšku uvědomit si správnou definici morálního pojmu
Platon (427-347 př. n. l.)
Aristokrat, potomek mudrce, vlastním jménem Aristokles
K filosofii ho přivedl Sokrates
Založil Akrademii (387 př. n. l.) – nejvýznamější filosofická škola
Navazuje na Sokrata a Pythagora
Podobenství o jeskyni – existence světa idejí a světa smyslového
Svět idejí – pravá jsoucna poznatelná pouze racionálně, jimž dává bytí idea dobra
Svět smyslový – závislý na světě idejí a na hmotě, ideje jsou vzorem smyslových věcí, věci jsou nedokonalou nápodobou ideje
- žijeme v něm svůj každodenní život prostřednictvím smyslů, považujeme ho za pravé bytí
Proces poznání pravdy = racionální proces rozpomínání se na svět idejí, v jehož blízkosti žila naše duše před svým prvním vtělením
Duše – nesmrtelná
Po smrti je posuzováno, zda ještě musí zůstat ve světě smyslů nebo se může vrátit do říše blaženosti
Dvojspřeží s vozatajem – vozataj = rozum, bílý kůň = city a vůle, černý kůň = vášně a pudy
Každá duše má všechny tři prvky, ale v jiném poměru
Vládci – duše, kde převládá rozum, mohou poznat ideje rozpomínáním se
Strážci – duše, kde převládají city a vůle, chce poznat ideje, ale nedaří se jí to
Výrobci – duše, kde převládá vášeň a pudy, ideje poznat nechce
Platonský trojúhelník
Dílo – 25 dialogů (Politeia – Ústava, Protagoras, Symposion, Faidon…)
Obrana Sokratova – spis, ne dialog!
Aristoteles (384-322 př. n. l.)
Platonův žák, ale zároveň jeho kritik – kriticky na něj navazuje
Syn bohatého lékaře makedon. krále, působil jako vychovatel Alexandra Makedonského
Zakladatel etiky a formální logiky
Peripatetikové – jeho pokračovatelé, škola, kterou založil
Hylémorfismus = jednota látky (možnost něčím být) a formy (princip, který v látce uskutečňuje možnost něčím být)