3) Dialektika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. DIALEKTIKA
FILOSOFIE
pojem dialektika v současné filosofii nabyl tolika významů, že jej nelze obecně charakterizovat
pochází z řeckého dialektiké techné – rozmlouvat
dva základní významy:
původně umění rozhovoru či diskuze – vyvracení nesprávných neobhajitelných mínění v souladu s pravidly logiky
označuje boj protikladů – proměnlivost světa
Herakleitos z Efesu
- zakladatel dialektiky
- za pralátku považoval oheň
- oheň je pro něj ztotožňován s logem (ve významu rozum nebo řád)
- základním principem vzniku všeho je oheň
- náš svět se zrodil v ohni a v ohni zase zahyne, pak se objeví další a další
- představa cyklického pojetí času (my jsme zvyklí na lineární pojetí času)
- říká, že svět jakoby neskončí, nemá ani konec ani začátek
- podle něj jsou principem světa protiklady, které se vzájemně potřebují
protiklad dobra a zla – nepoznali bychom dobro bez zla, vzájemně se přitahují a odpuzují
- „Dvakrát nevstoupíš do téže řeky“ → skutečnost, kterou vnímáme pomocí smyslů, podléhá změnám
- ovlivnil Fichteho a Hegela (jejich teze, antiteze, syntéza)
Elejská škola = Eleaté
- Xenofanés, Parmenidés, Zenón
- byli proti Hérakleitovi – odmítali pohyb a změnu, prosazovali neměnnost bytí
- důraz na rozum
Xenofanés
- básník, pěvec, zakladatel eleatské školy
- kritika řeckého náboženství bohové mají lidské vlastnosti
- kritizoval i Homéra (skandál)
- navážel se i do lidské společnosti a jejich způsobu života
- byl idealista, odmítal peníze
- naznačil myšlenku vývoje (Trilobité, fosílie)
- podle něj je Bůh jen jeden, je věčný, nepoznatelný
- Bůh nemá s lidmi nic společného
Parmenidés
- otec racionalismu
- řekl, že JSOUCNO je a NEJSOUCNO není
- jsoucno je jakési JEDNO (existující, podstata celého světa, jakýsi božský princip)
-
věčné
-
je neproměnlivé, stálé
-
je bez pohybu
- NEJSOUCNO jsme my
my jsme neexistující
vše, co vidíme, slyšíme, všechny smysly jsou nejsoucí, protože podléháme změnám
nejsme věční, v průběhu života se proměňujeme i svět kolem nás
jsme v neustálém pohybu
narodili jsme se a zemřeme
- za podstatu celého světa považuje právě to JEDNO
- JEDNO nevnímáme pomocí smyslů, takže nějak nevypadá, je to rozumová spekulace
- jsoucno je poznatelné rozumem a nejsoucno je vnímatelné smysly
- smysly nám nedávají pravdivé poznání (např. rovná hůl ve vodě zlomená ale přitom rovná)
- náhoda je vyloučena => determinismus (vše je určeno, řád světa je neměnný)
- nehledá arché, podstatou světa je bytí
Zenón
- Parmenidův žák
- zjistil, že Parmedinovi nikdo nerozumí
- jsou sním spojeny aporie (= rozpor smyslů a rozumu)
- snažil se jimi dokázat, že Parmenides má pravdu
- aporiemi chtěl dokázat, že skutečně neexistuje v JEDNU pohyb (že je tam jen klid)
- říká nám, že pravda je jen to, co zjistíme na základě rozumu, a ne to co zjistíme pomocí smyslů