3) Dialektika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
Senium (stáří)
změna činnosti tělesných orgánů (nemoci)
změna psychiky (zapomínání, nesoustředí se)
smutek, osamělost
Doporučení pro výchovu
-
uvědomit si rizika určitého období
batole – 1. vzdor, zakládání charakteru, 1. povinnosti, trpělivost
puberta – přiměřené vzory, náplň volného času, naslouchat, mluvit
-
jednotnost ve výchově, neponižovat se
-
důslednost
-
umožnit rozvoj vlastních schopností a zájmů
-
ne extrémy (ne přílišná přísnost, ne benevolence) – dostatek lásky, pocit zázemí a bezpečí, nástup k povinnostem
Doporučení pro předškoláky:
tvořivost (co dítě chce) – kreslit, modelovat
manuální zručnost
trénovat paměť – básničky, říkanky
trénovat pozornost
trénovat samostatnost
sociální zralost – k vrstevníkům, dospělým
trénovat charakter – zodpovědnost, povinnosti
Autoři vývojové psychologie
-
u nás: Z. Matějíček, J. Langmajer
-
v cizině:
Jean Piaget
-
kognitivní (poznávací) psychologie
-
4 období vývoje dítěte
-
senzomotorické: 0-2 let (pohybové návyky)
-
předoperační: 2-7 let
-
stádium konkrétních operací: 7-11 let (pochopení kauzálních vztahů, příčin, důsledků)
-
stádium formálních operací: 11-15 let (logické chápání, abstraktní uvažování)
-
domnívá se, že ke 4. fázi se nemusí dostat každé dítě
-
Erik Erikson
-
celoživotní vývoj člověka
-
8 tematických etap s motivy, které se musí v daném vyřešit, aby došlo vývoji do další etapy:
-
Téma základní (bazální) důvěry
od narození do 6 měsíců
dítě si vytváří základní pocit důvěry/nedůvěry ke světu
pokud se důvěra nevytvoří, dítě trpí strachem – nerozvoj schopností
-
Téma autonomie
6. měsíců – 3 roky
vytváření samostatnosti a důvěry v sebe (uvědomění si vlastního já, období vzdoru)
pokud je sebeprosazení tvrdě potlačováno chybí u dítěte samostatnost
-
Téma iniciativy
3-6 let
rozvíjí se iniciativa a tvořivost, pohybové dovednosti, začleňování do kolektivu
-
Téma pracovité snaživosti
6-11 let
rozvíjí se píle, soustředění, ctižádostivost
pokud se nedosáhne úspěchu, objevují se pocity méněcennosti
-
Téma identity
11 až do konce adolescence
dítě hledá svoji identitu (kdo jsem), nové životní role, formuje se model osobnosti
-
Téma intimity
raná dospělost
osamostatnění od rodiny, nové intimní vztahy
pokud se nenaváže vztah, je člověk izolovaný
-
Téma generativity (produktivity)
člověk už má vlastní rodinu, je orientován na svou profesi, je nejvíce produktivní
pokud chybí zaměstnání, člověk se cítí ochuzený
celá dospělost
-
Téma integrity
-
stáří
-
člověk se dívá zpět a je vyrovnaný
-
pokud je sám a má pocit, že se život nedaří, cítí člověk zoufalství
-
Sigmund Freud
-
zakladatel psychoanalýzy
-
člověk je ovlivněn podvědomím
-
pudy v podvědomí jsou:
-
Eros – pud sebezáchovy, pud sexuální
-
Thantos – pudy smrti (agresivita, sebedestrukce)