Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3) Dialektika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Senium (stáří)

  • změna činnosti tělesných orgánů (nemoci)

  • změna psychiky (zapomínání, nesoustředí se)

  • smutek, osamělost

Doporučení pro výchovu

  • uvědomit si rizika určitého období

    batole – 1. vzdor, zakládání charakteru, 1. povinnosti, trpělivost

    puberta – přiměřené vzory, náplň volného času, naslouchat, mluvit

  • jednotnost ve výchově, neponižovat se

  • důslednost

  • umožnit rozvoj vlastních schopností a zájmů

  • ne extrémy (ne přílišná přísnost, ne benevolence) – dostatek lásky, pocit zázemí a bezpečí, nástup k povinnostem

Doporučení pro předškoláky:

  • tvořivost (co dítě chce) – kreslit, modelovat

  • manuální zručnost

  • trénovat paměť – básničky, říkanky

  • trénovat pozornost

  • trénovat samostatnost

  • sociální zralost – k vrstevníkům, dospělým

  • trénovat charakter – zodpovědnost, povinnosti

Autoři vývojové psychologie
  • u nás: Z. Matějíček, J. Langmajer

  • v cizině:

Jean Piaget

  • kognitivní (poznávací) psychologie

  • 4 období vývoje dítěte

  1. senzomotorické: 0-2 let (pohybové návyky)

  2. předoperační: 2-7 let

  3. stádium konkrétních operací: 7-11 let (pochopení kauzálních vztahů, příčin, důsledků)

  4. stádium formálních operací: 11-15 let (logické chápání, abstraktní uvažování)

    • domnívá se, že ke 4. fázi se nemusí dostat každé dítě

Erik Erikson

  • celoživotní vývoj člověka

  • 8 tematických etap s motivy, které se musí v daném vyřešit, aby došlo vývoji do další etapy:

  1. Téma základní (bazální) důvěry

    • od narození do 6 měsíců

    • dítě si vytváří základní pocit důvěry/nedůvěry ke světu

    • pokud se důvěra nevytvoří, dítě trpí strachem – nerozvoj schopností

  2. Téma autonomie

    • 6. měsíců – 3 roky

    • vytváření samostatnosti a důvěry v sebe (uvědomění si vlastního já, období vzdoru)

    • pokud je sebeprosazení tvrdě potlačováno chybí u dítěte samostatnost

  3. Téma iniciativy

    • 3-6 let

    • rozvíjí se iniciativa a tvořivost, pohybové dovednosti, začleňování do kolektivu

  4. Téma pracovité snaživosti

    • 6-11 let

    • rozvíjí se píle, soustředění, ctižádostivost

    • pokud se nedosáhne úspěchu, objevují se pocity méněcennosti

  5. Téma identity

    • 11 až do konce adolescence

    • dítě hledá svoji identitu (kdo jsem), nové životní role, formuje se model osobnosti

  6. Téma intimity

    • raná dospělost

    • osamostatnění od rodiny, nové intimní vztahy

    • pokud se nenaváže vztah, je člověk izolovaný

  7. Téma generativity (produktivity)

    • člověk už má vlastní rodinu, je orientován na svou profesi, je nejvíce produktivní

    • pokud chybí zaměstnání, člověk se cítí ochuzený

    • celá dospělost

  8. Téma integrity

    • stáří

    • člověk se dívá zpět a je vyrovnaný

    • pokud je sám a má pocit, že se život nedaří, cítí člověk zoufalství

Sigmund Freud

  • zakladatel psychoanalýzy

  • člověk je ovlivněn podvědomím

  • pudy v podvědomí jsou:

  • Eros – pud sebezáchovy, pud sexuální

  • Thantos – pudy smrti (agresivita, sebedestrukce)

Témata, do kterých materiál patří