Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3) Dialektika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • biosociální = tělesný

  • kognitivní = všechny psychické procesy, které se spolupodílejí na lidském poznávání

  • psychosociální = proměny způsobu prožívání, osobních charakteristik a mezilidských vztahů

    • činitelé: dědičnost, prostředí

Vývoj osobnosti

Dle Langmajera a Matějčka

  1. Prenatální období

  1. Embryonální (zárodečné)

    • Zárodek mlže být poškozen nemocemi matky

  2. Fetální (období plodu)

    • nejdůležitější období pro vývoj psychiky – základní psychické funkce (chuť, sluch)

    • reaguje na podměty z vnějšku

    • od 5. týdne plod

  1. Novorozenecké období

    • od narození do 1. měsíce

    • adaptace vnějšímu prostředí

    • nepodmíněné reflexy (sací, polykací, dýchací)

    • motoricky pasivní

    • uvědomělý úsměv

    • projevují se záporné emoce – pláč

  2. Kojenecké období

    • od 1 měsíce do 1. roku

    • dítě rychle roste a přibývá na váze

    • rozvoj podmíněných reflexů (pravidelné jídlo, spánek), velký motorický vývoj (chůze, jemná motorika)

    • rozvoj řeči = první slova

    • citová a psychická deprivace – pokud nemá zázemí u jednoho člověka, může dojít k mentálnímu opoždění

    • poznávání rodičů, cizích lidí, projevují se kladné emoce

    • dostatek podnětu ← vytvářejí se nervová zakončení

  3. Batolecí období

    • od 1 do 3 let

    • rozvíjí se jemná motorika, období 1. vzdoru (vzteklé vůči rodičům)

    • uvědomování si samo sebe

    • rozvoj myšlení, řeči (jádro slovní zásoby)

    • vyhledávání vrstevnických kontaktů (děti si musí hrát navzájem)

    • napodobování činnosti

    • hlavonožec

  4. Předškolní období

    • od 3 do 6-7 let

    • rozvoj pohybu, motoriky

    • vývoj předmětného myšlení

    • hra s vrstevníky – školka, sympatie, antipatie

    • vytváří se svědomí

    • vytváří se fantazie

  5. Mladší školní věk

    • od 6 do 11-12 let

    • rozvoj myšlení (učíme se mechanicky), rozlišuje fantazii a realitu

    • podřizování autoritám

    • sebeovládání

    • začátek pubertálního chování

  6. Starší školní věk

    • od 11-12 do 15-16 let (do ukončení povinné školní docházky)

    • biologické změny: sekundární pohlavní znaky, růst a změna proporcí těla, ukončuje se vývoj

    • sekulární akcelerace – zrychlování fyzického dozrávání

    • psychické změny: citlivost – často se mění city – citová labilita, rozvoj fantazie a myšlení = abstraktní logické myšlení

    • sociální vývoj: období vzdoru všem dospělým, přehnaná kritičnost (k sobě i okolí)

  7. Adolescence

  • začíná ukončením základní školní docházky (15-16 let) až do 22 let

  • končí mezi 18-26 rokem – nástup do práce

  • ukončení psychického vývoje – psychická dospělost = zodpovědnost za sebe a za své jednání

  • výběr zaměstnání = profesní orientace

  • racionální řešení situací, osamostatnění od původní rodiny

  • pohlavně zralý, sociálně a psychicky ne

  • trvalejší partnerské vztahy

  1. Dospělost

  • od nástupu do práce až po odchod do důchodu

  • dospělost raná – do 30 let = rodina, manželství, vrchol fyzických i psychických sil

  • dospělost střední – do 45 let = výchova dětí, růst hemisféry, zlepšuje se pracovní výkonnost

  • dospělost pozdní – do 65 let = odchod dětí, změna rodinných vztahů, vrchol kariéry, klimakterium

Témata, do kterých materiál patří