3) Dialektika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
biosociální = tělesný
-
kognitivní = všechny psychické procesy, které se spolupodílejí na lidském poznávání
-
psychosociální = proměny způsobu prožívání, osobních charakteristik a mezilidských vztahů
-
činitelé: dědičnost, prostředí
-
Vývoj osobnosti
Dle Langmajera a Matějčka
-
Prenatální období
-
Embryonální (zárodečné)
Zárodek mlže být poškozen nemocemi matky
-
Fetální (období plodu)
nejdůležitější období pro vývoj psychiky – základní psychické funkce (chuť, sluch)
reaguje na podměty z vnějšku
od 5. týdne plod
-
Novorozenecké období
od narození do 1. měsíce
adaptace vnějšímu prostředí
nepodmíněné reflexy (sací, polykací, dýchací)
motoricky pasivní
uvědomělý úsměv
projevují se záporné emoce – pláč
-
Kojenecké období
od 1 měsíce do 1. roku
dítě rychle roste a přibývá na váze
rozvoj podmíněných reflexů (pravidelné jídlo, spánek), velký motorický vývoj (chůze, jemná motorika)
rozvoj řeči = první slova
citová a psychická deprivace – pokud nemá zázemí u jednoho člověka, může dojít k mentálnímu opoždění
poznávání rodičů, cizích lidí, projevují se kladné emoce
dostatek podnětu ← vytvářejí se nervová zakončení
-
Batolecí období
od 1 do 3 let
rozvíjí se jemná motorika, období 1. vzdoru (vzteklé vůči rodičům)
uvědomování si samo sebe
rozvoj myšlení, řeči (jádro slovní zásoby)
vyhledávání vrstevnických kontaktů (děti si musí hrát navzájem)
napodobování činnosti
hlavonožec
-
Předškolní období
od 3 do 6-7 let
rozvoj pohybu, motoriky
vývoj předmětného myšlení
hra s vrstevníky – školka, sympatie, antipatie
vytváří se svědomí
vytváří se fantazie
-
Mladší školní věk
od 6 do 11-12 let
rozvoj myšlení (učíme se mechanicky), rozlišuje fantazii a realitu
podřizování autoritám
sebeovládání
začátek pubertálního chování
-
Starší školní věk
od 11-12 do 15-16 let (do ukončení povinné školní docházky)
biologické změny: sekundární pohlavní znaky, růst a změna proporcí těla, ukončuje se vývoj
sekulární akcelerace – zrychlování fyzického dozrávání
psychické změny: citlivost – často se mění city – citová labilita, rozvoj fantazie a myšlení = abstraktní logické myšlení
sociální vývoj: období vzdoru všem dospělým, přehnaná kritičnost (k sobě i okolí)
-
Adolescence
začíná ukončením základní školní docházky (15-16 let) až do 22 let
končí mezi 18-26 rokem – nástup do práce
ukončení psychického vývoje – psychická dospělost = zodpovědnost za sebe a za své jednání
výběr zaměstnání = profesní orientace
racionální řešení situací, osamostatnění od původní rodiny
pohlavně zralý, sociálně a psychicky ne
trvalejší partnerské vztahy
-
Dospělost
od nástupu do práce až po odchod do důchodu
dospělost raná – do 30 let = rodina, manželství, vrchol fyzických i psychických sil
dospělost střední – do 45 let = výchova dětí, růst hemisféry, zlepšuje se pracovní výkonnost
dospělost pozdní – do 65 let = odchod dětí, změna rodinných vztahů, vrchol kariéry, klimakterium