4) Občan a stát
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- apatický = netečný k tomu, co nemůžu ovlivnit a co se děje mimo mě
- lhostejnost
- všechno jsou to věci vnější, netýká se mě to
Diogenés
- vyhoštěn z města za padělání peněz
- odešel do Athén
- tam se setkal s Antisthénem
- nakonec se stal jeho příznivcem a žil život podle kynických zásad
- asketický život
- žil v sudu, nic nevlastnil, pohrdal penězi a majetkem
- lhostejnost ke všemu = nezajímá ho jaké má oblečení
- dělil lidi na moudré a blázny
- moudří byli kynikové, ti, co se dokázali oprostit od věcí vnějších
- blázni byli všichni ostatní
Sv. Augustin (Aurelius Augustinus)
- matka ho vedla ke křesťanství a usilovala o dobré vzdělání
- zajímala ho literatura, byl výborný řečník přednášel a učil
- zhýralý život (víno, ženy), milostné eskapády (střídání milenek), filozofická rozpolcenost (střídání směrů)
- narodil se v severní Africe, studoval v Kartágu => Řím => Miláno
- později přešel k novoplatonismu (JEDNO) nakonec ke skepticismu nakonec křesťanství
- byl přesvědčen, že existuje pravda a že jde jen o to tu pravdu nalézt (ale podle skeptiků nelze pravdu nalézt)
- dílo „Lentra academicos“
-
proti skeptikům
-
vyzdvihuje Platóna
-
tělo nám dává mínění, ne pravdu
-
vše, co je pravdivé, tak je neměnné
- další významná díla:
Vyznání
O obci Boží
Vyznání
- autobiografie
- popis svého života, rozjímání nad životem
- 13 knih, v 11. knize podrobněji rozebírá „čas“ ve filozofii (jak ho vnímáme a jak měříme)
AUGUSTINOVO UČENÍ O HŘÍCHU A MILOSTI
- důležité je učení o hříchu u milosti
- tvrdí, že prvotní hřích zcela rozložil lidskou přirozenost v nás nezbylo ani trochu dobra
- sami nejsme schopni vykonat cokoli dobrého
- ke spáse člověka dochází jedině díky Boží milosti
- pokud tedy člověk nemá sebemenší zásluhu na své spáse (Proč Bůh nespasí všechny???)
- Augustin odpovídá naukou o predestinaci (předurčení)
- někteří lidé byli Bohem předurčeni ke spáse
- jiní byli předurčeni k věčnému zatracení
- první tvoří tzv. obec Boží
- druzí jsou zařazení do obce pozemské
O obci Boží
- Obec Boží X Obec pozemská (mravní X nemravní) bojují mezi sebou
- obce jsou neviditelné, nikdo nemůže vědět, kam patří musí se v životě snažit
- je zřejmé, že takové pojetí spásy popírá lidskou svobodu a může vést k mravní lhostejnosti
→ „Ať budu dělat cokoli, svému předurčení stejně neuniknu.“
- jeho nejrozsáhlejší spis
- hlavním tématem je filozofie dějin
- probíhá konflikt 2 obcí:
obec pozemská
- žijí zde ti, co jsou předurčení k zatracení
- věčný trest
- vládne v ní sobecká láska a pohrdání bohem
obec Boží
- ti kdo jsou předurčení ke spáse
NOOLEGICKÝ ARGUMENT
= potvrzení existence boha
někdy nazýváno jako důkaz boha, to je ale špatně
přes víru (tomu, že uvěřil) se dostal k jakési pravdě
nejsilnější je to, že každý máme jinou představu boha
2 druhy důkazů boží existence: