4.) Osobnost a její struktura, schopnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Schopnosti
- vlohy, které jsou rozvinuté výcvikem, vzděláním, zkušeností.
- vlastnosti osobnosti, důležité pro kvalitní rozvoj a správné využití určité činnosti
- je třeba je rozvíjet v činnostech, člověk se s nimi nerodí.
- Jádro schopností jsou vlohy - dispozice.
- Není-li vloha aktualizována (rozvíjena), pak se možnost přetvářet se ve schopnost ztrácí.
Schopnost má dva významy:
1. potencionalita, možnost popř. učenlivost pro určitou činnost
2. dosažená úroveň psychických či psychofyziologických funkcí resp. komplexů znalostí a
dovedností, jež nám umožňují konat určité činnosti. Tyto komplexy jsou již vyvinuty a natrénovány – můžeme je uplatnit v běžném životě.
Míra schopností
- Jednotlivé schopnosti mají vrozený a získaný podklad.
- Vloha a nadání jsou spíše vrozené.
- Schopnosti a talent je vrozené a získané (rozvíjené).
- Rozlišujeme také míru zastoupení určité schopnosti – její šířku i hloubku.
- Pokud tedy vloha dostane šanci se rozvinout, hovoříme o schopnosti.
Schopnosti se rozlišují od nadání a středně rozvinuté schopnosti se označují jako talent a mimořádně rozvinuté schopnosti jako genialita.
- nadání - schopnosti umožňující nadprůměrný výkon
- talent - souhrn zvlášť rozvinutých schopností, jenž člověku umožňují dosáhnout mimořádné výkony
- genialita - mimořádně velký talent, umožňuje vytvořit vrcholná až epochální díla
Druhy schopností
1. inteligence
2. verbální schopnosti - někdy považovány za složku inteligence
- schopnost vyjadřovat se a chápat souvislosti vyjádřené slovy
3. prostorová představivost – 3 důležité schopnosti
- prostorová orientace ( určování polohy člověka v jeho okolí )
- vizualizace (do jakých vzájemných vztahů se dostanou předměty kolem nás, změní-li polohu), např. v deskriptivní geometrii
- kinestetická představivost (určení výsledného pohybu)
4. numerická schopnost – schopnost zacházet rychle přesně s jakýmikoliv symboly, které jsme si důkladně osvojili
5. Vjemové (percepční) schopnost – schopnosti vnímat a rozlišovat pomocí smyslů (barvy, zvuky, vůně
- duševní schopnost, projevuje se např. v rychlém postřehu pro zrakově vnímané detaily
6. paměťové schopnosti
7. psychomotorické schopnosti
- schopnost reprodukce rytmu (svalová činnost)
- schopnost odhadu a odměřování parametrů pohybů, která těsně souvisí s tělovým schématem
- schopnost koordinovat více pohybů současně
8. umělecké schopnosti - literární, hudební, výtvarné a herecké
Mnoho lidí má celkové umělecké nadání (všeobecná umělecká schopnost x smysl pro umění,který přináší zájem o všechny druhy umění )
9. komunikační schopnosti – komunikace je základní složka interpersonálního styku, v němž se uskutečňují informační, afektivní a regulační cíle – tyto cíle plní především řeč a výrazové projevy.