8. Komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Agresivní – prosazuje vlastní práva, přání, pocity na úkor druhých
- Často druhé zastrašuje, ponižuje, obviňuje
- Člověk nasadí „ostré lokty a tvrdé pěsti“ a vybojuje se své ať to stojí co to stojí
Komunikační šum
- okolnosti, které zkreslují a narušují přenos informace.
- Tyto rušivé vlivy způsobují, že může být vysílaná zpráva nesprávně přijata.
- Šum může být chápán pouze jako rušivé vlivy komunikačního kanálu, nebo v širším významu jako veškerá zkreslení ať už k nim dochází v kterékoli fázi komunikačního modelu.
- druhy komunikačního šumu: fyzický šum, fyziologický šum, psychologický šum a sémantický šum.
Komunikační fauly
- nátlakový a manipulativní verbální i nonverbální,
- uvědomělý i podvědomý neseriózní komunikační postup nerespektující a nezohledňující potřeby, zájmy ani přání druhé strany
- čtení myšlenek - vkládáme své myšlenky do sdělení druhého (Mlčí, protože ho nudím)
- nereagování na sdělení
- nejasné, nekonkrétní řešení - (Mělo by se uklidit...)
- přehánění - (Stokrát jsem ti to říkal...)
- značkování oponenta - (Je to debil.)
- připisování úmyslu - (To mi snad děláš schválně.)
Chyby v procesu soc. poznávaní
- znesnadňují mezilidské vztahy
halo efekt - při poznávání lidí se necháme unéstprvním nápadným rysem, pak posuzujeme stejně i jiné rysy
první dojem- ovlivňuje, jestli je nám člověksympatický nebo ne
logická chyba- získáme zkušenosti a myslíme si, ženěco spolu logicky souvisí i když to tak není
efekt mírnosti- víme o někom, že má špatné období aprojeví se efekt mírnosti
projekce- své motivy, zájmy a názory někomuvnucujeme
Manipulační chyby v komunikaci
1. Argumentace holí - Buď to uděláš, nebo…
2. Působení na city - Přivedeš mě do hrobu…
3. Odvolání na jedince, člověka - Jak můžeš ? Copak to dělám já ?
4. Odvolání na lidstvo, populaci, skupinu - To jsi gymnázista ? To přece člověk nedělá.
5. Odvolání na autoritu - Táta to řekl
Manipulace
= záměrné nebo nevědomé používání neférového způsobu chování
1. Blokáda –manipulátor chce zabránit tomu, aby partner dosáhl svého cíle
a) pasivní defenzivní blokáda
- pořád setrvává na svém stanovisku
- odmítá vysvětlení
- neodpovídá na otázky
- neochota pochopit druhého
b) aktivní ofenzivní blokáda
- uvádění zcestných argumentů
- mlžení
- zveličování
2. Prosazování
- Hrozby, lži, vydírání
- Osobní útok
- Vyvolávání emocí
- Selektivní informování
- Odmítání tématu
- Vytváření časové tísně
- Vyvolávání špatného svědomí
- Lichocení
3. Sabotáž rozhovoru
- Snaha vyprovokování k urážkám
- Podsouvání výroků
- Lhaní
- Pláč
- Neodpovídání na otázky
4. Sabotáž po rozhovoru
- Vlastní interpretace dohod
- Nedodržování dohody
- Snaha poštvat okolí – intriky