ACFrOgAEq1tky4NZUanPpD3tIYOg149faYQ0DiRUg0tcie-qqxzstuns9jGNGPAyWboHocF6uvebdpli5G7mVirKWOX8qsZUeuIZzsbk5ekheIUJKGCVhN0wv9fnHwUYR1emyzYyMuqlw0yYszOi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Dav: Větší množství lidí, viditelně a přechodně shromážděných na
určitém místě ve vzájemné těsné blízkosti, reagující na stejný podnět.
Dav snižuje v lidech pocit individuální odpovědnosti a jejich
racionalitu.
Od pojmu „dav" je třeba odlišovat pojem „masa“, který označuje
prosté velké množství (tvárných) lidí.
Typologie davů
1/ Davy panické (únikové): Množství osob zachvácené panikou a
děsem z akutního nebezpečí smrti (např.: teroristický útok). Ovládané
strachem vedou nemilosrdný boj o záchranu vlastního života.
2/ Davy expresivní (výrazové): Potřebou je vyjádření svých názorů,
pocitů (radosti, smutku), přesvědčení a nálad.
2a) davy schvalující (např. oslavy),
2b) davy protestující, tj. davy nesouhlasící (protestní akce).
3/ Davy agresivní (útočné)
3a) davy rebelující a bojující,
3b) davy získávací, případně rabující a loupící (živelné pohromy…),
3c) davy plenící a ničící,
3d) davy terorizující (tzv. pogromy),
3e) davy lynčující
Konkrétní dav může za dobu své existence projít „emocionálními
proměnami“ a vystřídat několik podob.
A/ davy různorodé a stejnorodé.
B/ davy plánované (záměrné) a neplánované (nahodilé),
C/ zákonné a nezákonné,
D/ morální a amorální.
Mezi zákl. charakteristiky davového chování patří deindividualizace
(tj. potlačení až úplná ztráta individuálních rysů osobnosti), pocity
anonymity, beztrestnosti a z nich vyplývající:
-
ztráta sociálních a kulturních zábran,
ZSVs_MO_SOCIOLOGIE_IV 4
-
minimalizace individuální odpovědnosti,
-
vzestup iracionality a impulzivity,
-
pocity moci a významnosti,
-
solidárnosti a sounáležitosti,
-
ovlivnitelnost a pokles zdravého kriticismu.
Od davového chování je třeba odlišovat chování masové, které nebývá
koncentrováno do jednoho konkrétního místa a mívá delší dobu trvání.
Dále se vyznačuje silnější individualizací. Jako příklad lze uvést
předvánoční nákupní horečku nebo povánoční „rabování" zboží ve
slevách.