Antická filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. aporie: Letící šíp: když se podíváme na dráhu letu a rozdělíme si ji na jednotlivý časový moment, šíp v daném momentu stojí (vzhledem k pozorovateli)
3. aporie: Stadion: v konečném čase není možné projít nekonečným počtem bodů
Herakleitos z Efesu (540-480)
-
Nepatřil do žádné školy, ale je materialista
-
Byl označován jako nepřítel a tupitel davu, protože odmítal demokracii
-
pragmatik = zabývat se jen těmi poznatky, které využije
-
Základem světa je oheň
-
Všechny věci přecházejí do protikladu, tudíž se vše vyvíjí → DIALEKTIKA (i dnes věda o vývoji)
-
Vývoj je řízen zákonem světa (logos), řídí se výrokem Panta rhei = dvakrát nevstoupíš do stejné řeky → vše plyne a vše se mění (→ teorie věčného pohybu)
Mladší fyzikové
-
Jsou to pluralisté a materialisté→ za základ světa považují více látek (hmotných)
-
uznávají hmotu i pohyb
-
Empedokles (490-430)
-
-
všestranný (státník, lékař, básník, filozof) a velmi moudrý filozof
-
tvrdí, že základem světa jsou 4 látky: oheň, země, voda, vzduch
-
tyto 4 živly jsou v pohybu → ten je způsoben hlavními hnacími protikladnými silami: láskou a nenávistí
-
zabývá se také vznikem života na Zemi (vývojová teorie)
-
Anaxagoras (500-428)
-
-
tvrdí, že základem světa jsou semena; každé z nich obsahuje zárodek svého protikladu
-
semena se mohou dále dělit → poté hned v sobě mají ten protiklad
-
dlouhou dobu ležela semena v klidu vedle sebe, dokud do nich nenarazil světový rozum Nús a spustil mechanismus jejich pohybu
Atomisté
-
Leukippos (500-440)
-
teorie atomů (pojem atomos - dále nedělitelný)
-
formuloval zákon kauzality - nic nevzniká náhodou, vše má svůj důvod
-
Démokritos z Abdér (460-380)
-
-
tvrdí, že atomy se pohybují klasickým mechanickým vířivým pohybem
-
díky pohybu a tomu, že mají na povrchu háčky, dochází k tomu, že se liší svojí velikostí, tvarem a polohou (háčky se mohou přichytit na jiný atom)
-
rozlišuje u atomů primární (velikost, tvar, poloha) a sekundární (barva, chuť, vůně) vlastnosti; sekundární vlastnosti vznikly na základě lidské domluvy
-
člověk má zlepšovat své morální, etické postoje
Sofisté
-
Učitelé moudrosti v 5. století př. n. l. v Athénách (díky tomu bohaté město, dobrá státní správa)
-
Lidé chtěli zastávat funkci ve státní správě a Sofisté za úplatu tyto „kandidáty“ učili především rétorice, ale i tělocviku, hudbě nebo matematice
-
člověk má získávat znalosti, aby je mohl aplikovat a využít v životě, lhaní a manipulace davu
-
Často byli kritizováni, neboť si za učení nechávali platit („sofista“ se používalo jako nadávka)
-
Prothágoras z Abdér (481-411)
-
-
mluví o tom, že společnost nepotřebuje uměle vytvářet a zapisovat zákony
-
stačí se řídit právem silnějšího, kdy silným je dovoleno vše a slabým nic
-
neexistuje objektivní pravda