Arthur Schopenhauer a jeho filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
... Mnohem méně bloudí, kdo zachmuřeně vidí tento svět jako jakési peklo, a proto neustále přemýšlí, jak by si v něm zbudoval ohnivzdornou světnici. Blázen běží za požitky světa a vidí, že je oklamán, mudrc se vyhýbá zlu. – mnohem lépe je na tom ten, kdo má pesimistický pohled na svět
... Nejlepší prostředek, jak se nestáti příliš šťastným, je nežádati býti příliš šťastný. – raději neusilovat o štěstí
... Přistoupí-li k mému bezbolestnému stavu ještě nepřítomnost nudy, pak je v podstatě dosaženo pozemského štěstí…“
Schopenhauerův pesimismus se tu odvolává na věčnou trýzeň, štvaní a utrpení, které provázejí každodenní život člověka, na lidskou osamocenost – všichni se jen za něčím ženeme
optimismus se mu jeví rouhačským způsobem myšlení
„Že je všechno štěstí povahy jenom negativní, nikoli pozitivní, že právě proto nemůže být trvajícím uspokojením a obšťastněním, nýbrž vždy jen osvobozuje od nějaké bolesti nebo nedostatku, po němž musí následovat buď nová bolest, nebo nuda. Každá epická nebo dramatická báseň může totiž znázornit vždy jen zápas, úsilí a boj o štěstí, nikdy však trvající nebo dokonalé štěstí samo.
- když jsem šťasten, nesu s sebou riziko, že to časem pomine a budu nešťasten → čím šťastnější, tím větší riziko
... Lidé se podobají hodinkovým strojům, které se natahují a jdou, aniž vědí proč. A pokaždé, když byl člověk zplozen a narozen, jsou hodiny lidského života znovu nataženy, aby opět opakovaly svou kolovrátkovou hru.“
- lidé jsou bezcenní, jsou tu jen proto, aby je vůle využila k rozmnožení lidského rodu
7. Cesty úniku
1. cesta
vyjít za hranice světa utrpení nám umožňuje především umění (na chvíli nám pomůže zapomenout na svět → krátkodobě nás klame)
umění má zvláštní náhled na svět, který se skrývá za iluzemi a sny, v nichž se neustále pohybujeme
„V hudební melodii poznáváme všeobecně vyjádřené nejvnitřnější dějiny vůle vědomé sebe, nejtajnější život, touhu, utrpení a radost, příliv a odliv lidského srdce.“
díky umění, jehož tvůrcem je umělecký genius, dokáže člověk na určitou přechodnou dobu uspat své pudy a prožít chvíle hlubokého klidu a harmonie
2. cesta askeze
vyžaduje dokonalé odříkání, rezignaci, schopnost hluboce prožít vlastní utrpení tak, abychom se dostali do naprosto bezvolního stavu (žít, jako bychom nežili)
3. cesta filozofie
cesta nejhlubšího poznání, na jejímž konci je vyrovnání se s myšlenkou, že prapodstatou, prazákladem všeho je nezničitelná, nadčasová, slepá vůle, je vhodná jen pro nejsilnější jedince (nejtěžší cesta) – naučím se žít s tím, že mě ovládá vůle, že to není strast, ale jakási součást cyklu
- filozofie dává člověku nadhled, dělám či nedělám věci proto, že vím, že je to tak správné