Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Francouzské osvícenství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Claude Adrien Helvétius (1715 – 1771)

Mechanický materialista, ateista, patrně přispěl i do Encyklopedie.

Paul Heinrich Ditrich von Holbach (1723 – 1789)

Německo – francouzský přírodovědec, mechanický materialista a ateista, autor knihy Systém přírody, kde shrnul své myšlenky. Nestvořená, věčná příroda je hmotné povahy, je souhrnem částic, které jsou v neustálém pohybu. V etice je zastáncem utilitarismu.

Samostatnou a nezařaditelnou osobností francouzského osvícenství byl Jean Jacques Rousseau (1712 – 1778), který je zároveň považován za iniciátora myšlenek preromantismu.

Narodil se v Ženevě, byl vychován ke kalvinismu, Ženevu opouští, žije v Savojsku a přestupuje ke katolictví, později se vrací opět ke kalvinismu. V letech 1741 – 1755 žije v Paříži a na venkově poblíž Paříže. Roku 1762 prchá z Francie kvůli pravděpodobně neopodstatněné obavě před zatčením (Rousseau měl psychické problémy, trpěl stihomamem, pokusil se i o sebevraždu) do Švýcarska a Anglie (kam ho pozval Hume, u něj také rok a půl žil, potom se ale opět projevil Rousseaův stihomam - obvinil Huma, že ho sleduje…). Rou 1770 se vrátil do Paříže a později žil na zámku poblíž Paříže u bohatého šlechtice, svého obdivovatele, kde také zemřel. Měl 5 dětí, které pravděpodobně všechny dal do sirotčince (stav tehdejších sirotčinců byl žalostný, byla zde vysoká úmrtnost).

Psal nejen filozofická díla, ale i opery (Vesnický věštec) a romány (Julie neboli Nová Heloisa – z části inspirované životním příběhem středověkého myslitele P. Abelarda, z části životem vlastním). Do Encyklopedie přispíval zejména hesly o hudbě.

Proslavil se Rozpravou o vědách a umění – Dijonská akademie vypsala soutěž na téma jak pokrok ve vědách a umění přispěl k lepšímu životu, morálce…, jednalo se o typicky osvícenskou otázku, na niž se očekávala osvícenská odpověď (tedy jak přispěl…), nicméně Rousseau odpověděl již v duchu nově přicházejícího myšlení – pokrok ve vědách a umění vůbec nepřispěl k lepšímu životu, naopak. Překvapivě získal druhé místo – doba již patrně uzrávala pro nové myšlenky.

K jeho dalším dílům patří: Rozprava o původu a příčinách nerovnosti mezi lidmi, O společenské smlouvě a Emil čili O výchově.

Rousseau tvoří protiklad k racionalismu, stejně jako Pascal hovoří o pravdách srdce, citu.

Podobně jako Hobbes se zabývá člověkem v přirozeném stavu, pro Rousseaua je ale člověk v přirozeném stavu dobrý, má přirozený cit, soucit. Je ale divochem – ještě neprošel socializací, neosvojil si jazyk, jeho činnost se omezuje na uspokojování potřeb nezbytných k přežití. Lidé jsou zde svobodní a nezávislí (Být svobodným je tedy podle Rousseaua lidskou přirozeností, lidství spočívá ve svobodě, nikoli v inteligenci, rozumu.)

Přirozený stav ale netrvá stále, dochází ke zmnožování potřeb, vzniká soukromé vlastnictví, to vše vede ke zrodu kultury a civilizace, které musely vzniknout, člověk má totiž přirozenou potřebu zdokonalovat se. Spolu se vznikem soukromého vlastnictví došlo k zespolečenštění – vytvořili jsme si jazyk, zdokonalili rozum. To sebou ale přineslo zášť, války a neustálé bujení potřeb. Přirozeně dobrá láska k sobě samému se změnila v sobectví a egoismus, došlo k úpadku mravů a touze po zbytečném přepychu.

Témata, do kterých materiál patří