Friedrich Nietzsche a jeho filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Bůh je mrtev – žádný Bůh ani říše idejí není, nic není mimo tento svět, vše jsou to pouhé klamné iluze, vymysleli to lidé, kteří byli nemocní, hloupí a na pokraji svých sil, a tak si vymysleli tyto nebeské věci, aby je posílily, poskytly jim nějakou víru
jestliže podle Schopenhauera člověk vůli podléhá, podle Nietzscheho je to vůle, která musí ovládat žádosti člověka – je dobře, že nás ovládá vůle, protože když máme nějakou vůli, vede nás k tomu, abychom žili
skutečná vůle je výrazem snahy udržet se (bez vůle je člověk a svět ničím)
život usiluje o „maximální pocit moci“ → nemá proto smysl volit cestu „pokání a sebebičování“ pro neustálé umrtvování vůle, vůli je naopak třeba „potvrdit“ jako vůli k životu – žádná askeze, vůli musíme naopak potvrdit jako vůli k životu → člověk by dělal chybu, kdyby si život neužil, protože není nebe, nic lepšího nepřijde
-
Podstata kultury
v antické kultuře vidí všeobecně platný estetický vzor (je obecný ideál krásna)
za vznik a rozvoj kultury vděčíme lidské potřebě vyrovnat se s tragikou reálného světa (lidé tvoří, když mají silné emoce)
kultura je výsadou civilizované společnosti (vrchol je antika), protože necivilizovaná společnost toho není schopná (elitářský charakter velké kultury je pro něj normální)
Nietzsche rozlišuje dva druhy umění: apolinské a dionýzské
„Apolinské umění - vzniká reflexí vnější podoby skutečnosti, zobrazuje tuto skutečnost v jejích jevových jednotlivostech. Sochařství, malířství, architektura skýtají člověku působivé iluze, pomáhají mu přenést se přes temné propasti bytí. Tvoří krásu, ale klamou, přinášejí člověku zapomnění.
- to nižší, jen napodobuje to, co vidí, není tvůrčí duch a fantazie, pouze věrné zobrazení skutečnosti
Dionýzské umění - vychází ze samé podstaty jsoucna, nemá nic společného s jeho iluzorním překrýváním, ale naopak otevírá cestu všem vnitřním silám, které mu vládnou. Člověk, jenž se ocitá v jeho vlivu, pociťuje slast z toho, že hluboce prožívá prazáklad veškerého bytí a splývá s ním v jedno. Toto umění považuji za hlubší než apolinské, protože je skutečnější a pravdivější.“
- vyšší umění, chce po nás, abychom o díle přemýšleli a byli jeho spolutvůrci
preference umění ve vztahu k vědě je zde zcela evidentní (nic o vědě, jen o umění)
-
Nietzschův vztah k metafyzice
podle něj celé dějiny metafyziky Platónem počínaje dokládají pouze rozklad filozofie, její mravní úpadek
Nietzsche sám se jako k jedinému hlásí k Herakleitovi (boj protikladů)
u obou je svět pojat jako nekonečný proces vznikání a zanikání, tvoření a ničení…
-
Kritika křesťanství
hlásá radikální negaci náboženství – Bůh je iluze, kterou si člověk vytvořil a která se stala oporou slabých (je to přelud, lidé si Boha vymysleli, aby jim pomohl ve slabých chvílích)
náboženství (a křesťanství zejména – bylo v té době dominující náboženství Evropy) zničilo člověka tím, že ho připoutalo k něčemu vymyšlenému, vtáhlo ho do bahna – v tomto smyslu je barbarské, neřecké