Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MO-ZSV-EKONOMIE-I

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (87.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pohyby po poptávkové křivce jsou způsobeny změnou výše ceny poptávaného statku.

K pohybu poptávkové křivky dochází např. při změně příjmů

poptávajících nebo při změně ceny substitutů a komplementů.

TRŽNÍ MECHANISMUS je princip, při němž se pomocí změny ceny vzájemně vyrovnává nabídka a poptávka.

Říkáme, že trh je v rovnováze, pokud se nabízené množství rovná poptávanému (vše, co se vyrobilo, se spotřebovalo, firmy najímají veškerou pracovní sílu apod.).

Cena, při níž nastává rovnováha, se označuje jako rovnovážná cena, množství rovnovážným množstvím.

Trhy mají obvykle tendenci směřovat do rovnovážné situace.

- Pokud je na trhu přebytek zboží, převažuje nabízené množství nad poptávaným. K poklesu nabízeného množství a současně k růstu množství poptávaného povede snižování ceny. Tento pohyb trhu ustane v okamžiku, kdy si nabízené a poptávané množství bude rovno.

- V případě nedostatku zboží převažuje poptávané množství nad nabízeným. To povede k růstu ceny při současném poklesu poptávaného množství a růstu nabízeného množství až do bodu jejich vyrovnání. Tímto způsobem postupně dojde k vyrovnání nabídky a poptávky.

Tímto tržním mechanismem se automaticky obnovuje rovnováha na všech trzích ekonomiky. Ty nejsou izolované, nýbrž se vzájemně ovlivňují (např. mzda jako cena práce na trhu výrobních faktorů ovlivňuje cenu zboží a služeb).

KONKURENCE je rivalita mezi subjekty, které se střetávají na trzích.

Subjekty přicházejí na trhy s rozličnými cíli. Dosahování cíle jednoho subjektu obvykle omezuje subjekty jiné či alespoň ztěžuje dosahování jejich cílů.

Konkurence na trhu nabývá několika forem:

- konkurence na straně nabídky. V rámci ní se konkurenční firmy snaží zmenšit vliv ostatních firem, posílit svůj podíl na trhu, a zvýšit tak svůj zisk.

- konkurence na straně poptávky, v rámci níž poptávající soupeří o co nejvýhodnější nákup.

- konkurence napříč trhem, kdy se nabízející snaží dosáhnout co nejvyšší prodejní ceny a kupující chtějí nakoupit co nejlevněji.

Druhy konkurence

Konkurenci na straně nabídky dělíme podle metody konkurenčního boje na:

1/ cenovou - nástrojem prosazování zájmů firem je snižování prodejní ceny s cílem získat co největší tržní podíl. Po ovládnutí trhu je producent schopen diktovat prodejní podmínky, stanovit relativně vysokou cenu a realizovat zisk.

2/ necenovou - firmy používají jiné nástroje konkurenčního boje než cenu, např. zlepšování kvality, reklamní kampaně nebo poskytování doplňkových služeb (bezplatná doprava zboží, prodloužená záruka, servis ad.).

Podle postavení výrobců na trhu dělíme konkurenci na straně nabídky na:

1/ dokonalou - na trhu je mnoho výrobců, kteří nabízejí shodný výrobek a nemají natolik významné postavení, aby ovlivnili tržní cenu výrobku.

Témata, do kterých materiál patří