Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MO-ZSV-EKONOMIE-I

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (87.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Poptávající se tak o nákupu rozhodují pouze na základě ceny, protože vlastnosti všech produktů vnímají jako zcela stejné.

Další podmínkou dokonalé konkurence je volný vstup a výstup z odvětví (není spojen s žádnými náklady, firmy se mohou libovolně přesouvat mezi odvětvími).

Firmy i spotřebitelé mají rovněž dokonalé informace o cenách a množství zboží na trhu.

Jedinou možností, jak realizovat zisk, je snižovat své výrobní náklady.

Dokonalá konkurence je nejefektivnější tržní strukturou, jedná se však o abstraktní model, kterému se některé trhy pouze přibližují.

2/ nedokonalou - vzniká při porušení alespoň jedné z podmínek dokonalé konkurence. Dělí se podle počtu nabízejících na:

2a) monopolistickou konkurenci = situace na trhu, kdy velká skupina výrobců nabízí z hlediska zákazníka rozlišitelný výrobek.

Protože zákazník ohodnocuje nabízené mírně rozdílné výrobky a volí zboží určitého producenta, ceny jednotlivých výrobků se liší. Rozdíly však nemohou být příliš velké, a to především z důvodu velké konkurence způsobené volným vstupem firem do odvětví;

2b) oligopol - struktura trhu je charakteristická malým počtem firem v odvětví, z nichž každá disponuje možností ovlivnit cenu.

Jsou schopny prodávat své výrobky za vyšší ceny než firmy na dokonale konkurenčním trhu, protože společně brání vstupu dalších firem do odvětví a uměle udržují nedostatek zboží.

Zvláštním typem oligopolu je kartel - tržní struktura vznikající sdružením několika firem, které jednají ve shodě s cílem maximalizovat svůj zisk. Účastníci kartelu se zpravidla dohodnou na minimální ceně, nebo na maximálním objemu produkce. Toto omezení vzájemné konkurence jim umožňuje realizovat větší příjmy, a tím i zisk. V některých ekonomikách existují zákony bojující proti kartelům.

2c) monopol - na trhu (v odvětví) působí jediný výrobce, který má plnou kontrolu nad prodejní cenou. Při svém rozhodování je omezen pouze koupěschopnou poptávkou po svém zboží. V této situaci tržní mechanismy zcela selhávají, proto jsou monopolní trhy často regulovány státem.

Témata, do kterých materiál patří