Platón a Aristoteles
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- téměř ve všech oborech zakladatel moderního pojetí
střízlivost Aristotelova vyjadřování (strohý, odborný), usiluje o kategorizaci a logický důkaz (vědec) fantazie a básnická okřídlenost u Platóna (umělec)c) Aristotelova logika
používá výrazu „analytika“, jeho spisy o logice = Analytika
„Na rozdíl od Platóna říká, že smysly jako takové nás nikdy neklamou, že všechen omyl pochází jen z chybného myšlenkového podřazování a spojování dat poskytovaných smysly = důraz na Aristotelovu logiku.“
- Aristoteles říká, že naše smysly nás nikdy neklamou, pouze špatně zpracováváme či myšlenkově vyhodnotíme to, co vidíme, cítíme,…; vnímáme realitu → závěr → vyřkneme, ale ne vždy tak, jak jsme si to rozmysleli
d) Aristotelova fyzika a metafyzika
Co je skutečné? Jednotlivé nebo obecné? Obecné podle něho není ideální v jakémkoli jiném světě jsoucí předobraz. Když vypovídáme obecné, je to v podstatě možné vždy jen o jednotlivinách, existujících v prostoru a čase. – podle Platóna důležité obecné, jednotlivé pouze odvozené X Aristoteles říká, že větší váhu má jednotlivina
Aristotelés je zakladatelem filozofie bytí = ontologie (Platónský trojúhelník) – ptá se na jsoucno vůbec neboli na jsoucno jakožto jsoucno
On = být → věda o lidské existenci – Aristoteles založil filozofii bytí (jsoucno)
- hledá podstatu celého světa ve své podstatě, snažil se hledat podstatu jsoucna
pro Aristotela je všechno vlastní jsoucno substance (svět je složen ze jsoucen, všechny substance mají aktuální moment (předmět je tím, čím je) a potenciální moment (předmět se např. hýbe))
„Všechno skutečné má v sobě dva momenty:
-
moment být v uskutečnění (energeia), na jehož základě je skutečné tím, čím je; tento moment je uskutečnění (actus – aktuální, jsoucí v uskutečnění)
-
moment možného bytí (dynamis), na jehož základě má skutečné možnost stát se něčím jiným než tím, čím je; tento moment je možnost (potencia), potenciální, jsoucí v možnosti; vlastní bytí vede k rozlišení mezi bytím aktuálním a bytím potenciálním.“
pohyb je pro něho přechod z možnosti do uskutečnění
Látka a forma (hylét a morfém → hylemorfismus)
bezpočetné „stromy“ pomíjejí, zatímco „strom“ jako obecnina trvá dále
→ chceme-li mít jisté vědění, nesmí se týkat nahodilostí a proměnlivých, ale toho, co se nemění = forma
forma předpokládá něco, co je formováno → látka (materie); vzniká sama o sobě a bez formy nemá skutečnost
látka klade formujícím silám odpor → nedokonalost vzniklého
tam, kde se stýká forma a látka, vzniká pohyb (působí na sebe od věčnosti → pohyb je bez konce) ⇒ jednou musel vyjít pohyb z něčeho, co samo není pohybováno ⇒ čirá forma bez látky (zcela dokonalá) je jen jedna – božství, čiré myšlení, čirý duch