Platón a Aristoteles
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Glaukón: Mnohem pravdivější.
Sókratés: A kdyby ho někdo odtud násilím vlekl skrze drsný a strmý vchod a nepustil by ho, dokud by ho nevytáhl na sluneční světlo, nepociťoval by bolestně toto násilí a nevzpíral by se, a kdyby přišel na světlo, mohly by snad jeho oči plné sluneční záře vidět něco z toho, co se mu nyní uvádí jako pravdivé?"
(Ústava, VII)
- žijeme ve světě zdání (stínů), svět idejí = skutečný svět
→ vidíme pouze odrazy skutečného světa, smysly nás mohou klamat
-
Platón vychází z kritiky každodenní zkušenosti – kdo žije pouze v každodenní zkušenosti, žije ve světě zdání (jeskyně) a neví nic o vlastním bytí
-
Kočka
smyslově vnímáme barvy, tvary, stavbu těla, mňoukání – to jsou jevy (fenomény) – to, co vnímáme smysly, to se mění
ale musí být něco, co dělá kočku kočkou za každých podmínek, ono „kočka“ (kočkovitost) – to je esence (bytnost) kočky – její podstata, to, co dělá tvora tvorem, ta se nemění
- kočku dělá kočkou její kočkovitost, která se nemění → chceme-li poznat to důležité na člověku, jen smysly nestačí
⇒ každá zkušenost obsahuje na jedné straně stále se měnící jevy (vnímáme je smysly), ale také jevy neproměnlivé, které poznáváme, ale nevnímáme → poznání nelze vysvětlit pouze smyslovostí, protože od smyslovosti se odlišuje poznávací duch (NÚS) = duše
NÚS podle něj pravá podstata člověka → duše činí člověka člověkem
Jak naše duše poznává pravé bytí?
d) Platónský trojúhelník
čiré esence – předobrazy esencí (věcí)
anamnéze methexe
JEVY
zkušenost
anamnéze – duše před vstupem do těla nazírala na ideje, teď si vzpomíná
methexe – přírodní věci mají účast (podílejí se) na idejích
- člověk poznává svět skrze zkušenost, na což mu stačí smysly
- pravý svět je nahoře (ideje)
- duše šla cestou anamnéze (rozvzpomínání) – vzpomíná, jaké to bylo ve světě idejí
„Pravé poznání je tedy možné tím, že duše a pravé bytí věcí spolu souvisí v ideji (či idejích). Duše je spojena s idejemi ve smyslu anamnéze (rozpomínání), přírodní věci se podílejí na idejích ve smyslu methexe (podíl, spoluúčast). Smyslové vnímání je jen podnětem rozpomínání.“
(Ústava)
- smysly máme proto, aby podnítily náš zájem poznat → učení o idejích
e) Duše u Platóna
má tři části
myšlení (hlava)
cit (srdce)
žádostivost (podbřiško)
f) Zdatnost
moudrost
statečnost
uměřenost
spravedlnost – vyvážený poměrvládce – chytrý, statečný, uměřený; bojovník – statečný, uměřený; lid – uměřený
→ ideální člověk je spravedlivý člověk, který vyvažuje moudrost, statečnost a uměřenost
g) Stát
kritika ústav (v té době ústava = forma státního zřízení)
ideální stát – moc, peníze a ženy odvádí muže od vládnutí → 1. verze: vladaři bez majetku, vše potřebné přidělováno + budou moudří → budou si brát jen to, co opravdu potřebují a budou neúplatní x nemuselo by vyjít; 2. verze: ženy společné pro všechny muže