Psychické procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Klasické podmiňování - Ivan Petrovič Pavlov - nepodmíněný podnět/reakce, podmíněný podnět/reakce (jídlo - slintání, světlo - slintání)
o
Operantní (instrumentální) podmiňování - pozitivní či negativní důsledky určitého chování vedou ke změně pravděpodobnosti jeho
dalšího výskytu (př.: Dítě zdraví - je pochváleno - zdraví více)
o
Observační učení - učení nápodobou, pozorováním druhých (tzv. modelů), uplatňuje se zástupné zpevnění - vidím, že někdo je
odměněn/potrestán a podle toho jednám.
o
Učení vhledem - nahlédnutí do problému a jeho pochopení (v roce 1917 německý psycholog Köhler testoval duševní schopnosti
šimpanzů. Provedl slavný pokus, při kterém si šimpanz přistavil bednu a následně použil hůl, aby dosáhl na vysoko zavěšené banány)
4) paměť schopnost CNS zaznamenávat, uchovávat, a vybavit si informace
•
Rozlišujeme 3 fáze paměti
o
Vštípení (kódování) neboli ukládání do paměti, probíhá ve formě vizuální, akustické, sémantické...
o
Retence (podržení) neboli uchování v paměti, důležitým faktorem je vlastní motivace (či citová angažovanost) si věc zapamatovat
o
Vybavení (reprodukce) časté užití asociací, rozlišujeme 2 formy vybavení:
▪
Spontánní (rekonstrukce) - test typu napiš vše co víš
▪
Znovupoznání (rekognice) - test typu zaškrtni variantu abcd
•
Kognitivní psychologové Atkinson a Shiffrin popisují 3 paměťové systémy
o
Senzorická (ultrakrátká) paměť - tato paměť slouží k uchovávání smyslových dat (například sluchové informace si standardně vybavíme
4 vteřiny zpět, vizuální jen cca 0,25 vteřiny)
o
Krátkodobá paměť - probíhá v ní aktuální mentální aktivita. Krátkodobá paměť má cca 30 vteřin, kapacita je 7 +/- 2 položky (to je tzv.
Millerovo magické číslo - tyto položky mohou být číslice, slova, písmena, letopočty, ale i celá souvětí)