Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychické procesy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (249.79 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Klasické podmiňování - Ivan Petrovič Pavlov - nepodmíněný podnět/reakce, podmíněný podnět/reakce (jídlo - slintání, světlo - slintání) 

Operantní (instrumentální) podmiňování - pozitivní či negativní důsledky určitého chování vedou ke změně pravděpodobnosti jeho 
dalšího výskytu (př.: Dítě zdraví - je pochváleno - zdraví více) 

Observační učení - učení nápodobou, pozorováním druhých (tzv. modelů), uplatňuje se zástupné zpevnění - vidím, že někdo je 
odměněn/potrestán a podle toho jednám. 

Učení vhledem - nahlédnutí do problému a jeho pochopení (v roce 1917 německý psycholog Köhler testoval duševní schopnosti 
šimpanzů. Provedl slavný pokus, při kterém si šimpanz přistavil bednu a následně použil hůl, aby dosáhl na vysoko zavěšené banány) 

4) paměť schopnost CNS zaznamenávat, uchovávat, a vybavit si informace 

• 

Rozlišujeme 3 fáze paměti 

Vštípení (kódování) neboli ukládání do paměti, probíhá ve formě vizuální, akustické, sémantické... 

Retence (podržení) neboli uchování v paměti, důležitým faktorem je vlastní motivace (či citová angažovanost) si věc zapamatovat 

Vybavení (reprodukce) časté užití asociací, rozlišujeme 2 formy vybavení:  

▪ 

Spontánní (rekonstrukce) - test typu napiš vše co víš 

▪ 

Znovupoznání (rekognice) - test typu zaškrtni variantu abcd 

• 

Kognitivní psychologové Atkinson a Shiffrin popisují 3 paměťové systémy 

Senzorická (ultrakrátká) paměť - tato paměť slouží k uchovávání smyslových dat (například sluchové informace si standardně vybavíme 
4 vteřiny zpět, vizuální jen cca 0,25 vteřiny) 

Krátkodobá paměť - probíhá v ní aktuální mentální aktivita. Krátkodobá paměť má cca 30 vteřin, kapacita je 7 +/- 2 položky (to je tzv. 
Millerovo magické číslo - tyto položky mohou být číslice, slova, písmena, letopočty, ale i celá souvětí) 

Témata, do kterých materiál patří