Psychické procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
evoluce řeči
o
možné důvody vzniku řeči
▪
potřeba instrukce při výrobě nástrojů
▪
sdílení emocí
▪
organizovaný lov
▪
potřeba kmenové sounáležitosti, organizace života
▪
potřebný předpoklad složitějšího uvažování o světě
o
první známky vývoje řeči = již neartikulované zvuky nebo symboly (úprava zevnějšku, vlastnictví zbraní, zářezy a značky na předmětech
apod.) -> zjednodušení každodenních činností a vztahů
▪
zvuky používané pro určité lidi, předměty či zvířata začaly usnadňovat lov a přežití
o
neartikulované zvukové projevy již homo habilis (člověk zručný, před 2,3 – 1,4 miliony let na území východní Afriky)
o
důvod vzniku mluvené řeči – pravděpodobně možnost dorozumívání i ve tmě
•
vývoj řeči od narození do smrti
o
Novorozenecké období
▪
člověk se rodí se schopností pro rozvoj řeči; již novorozenci dokáží odlišit lidský hlas od jiných zvuků
o
Kojenecké období
▪
ve 3. měsíci dítě brouká -> hraje si s mluvidly, zkouší vydávat zvuky (broukají si i hluché děti)
▪
v 6. měsíci dítě žvatlá -> říká různé slabiky + zvuky, které ho zaujaly => napodobuje zvuky, které slyší v okolí
▪
v 9. měsíci dítě začíná používat významové slabiky (bác, táta, máma) a začíná rozumět jednoduchým výzvám
▪
v 1 roce dítě začíná používat první slova
o
Batolecí období
▪
je velký rozdíl mezi aktivní a pasivní slovní zásobou -> dítě většinou slova zná, ale nepoužívá je
▪
po 18. měsíci nastává velký pokrok v řeči dítěte -> dítě začíná vnímat symbolický význam slov
▪
dítě se učí označení pro věci (častá otázka „co to je?“), začíná skloňovat a časovat
▪
do 2 let o sobě dítě mluví ve třetí osobě, po druhém roce života začíná dítě postupně užívat slovo „já“