Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44.94 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Platón – duše 3 složky, jedna převažuje, koňské spřežení, duše pochází ze světa idejí

  • Aristotelés - Rozlišuje duši vegetativní (rostlinnou), vnímavou (živočišnou) a rozumnou (lidskou), duši utváříme svými kroky, není v těle uvězněná

  • STŘEDOVĚK

    • Sv. Augustin – díky introspekci můžeme nahlédnout k Bohu a odhalit vyšší pravdy

    • T. Akvinský – duše je esence, která určuje, jací jsme, návaznost na Aristotéla

  • RENESANCE

    • R. Descartes

      • hydraulicko-mechanická teorie, lidské tělo je naplněno tekutinou, která přenáší nervový signál

      • duši má jen člověk, duše se neřídí fyzikálními zákony, ale je s lidským tělem spojena

      • zvířata a rostliny se chovají mechanicky, stejně tak jako automaticky funguje lidské tělo

      • dílo Pojednání o citech duše - afekty/vášně (radost, nenávist, láska, smutek, touha, údiv) – základní, kombinují se

    • T. Hobbes

      • představy dělí na

        • prosté = vzpomínky

        • složené = kombinace mezi již uloženými představami prostými = fantazie

      • myšlení = provázání představ založené na předchozí zkušenosti

        • „řazení“ myšlenek může probíhat úmyslně i neúmyslně => volné X řízené asociace

    • J. Locke

      • vytváří systém správné výchovy (Úvahy o výchově)

      • složky výchovy

        • 1) tělesná – promítá sem své lékařské znalosti, o stravě, volném oblékání, stylu spánku, otužování

        • 2) mravní – „umět si odříci“ – je hlavní nedopustit, aby si dítě něco vydupalo, v mládí máme být na děti přísní a postupně výchovu uvolňovat, děti mají sklon k týrání zvířat, máme je vést k jejich ochraně, respektovat rodiče a učitele je nutné

        • 3) rozumová – gentleman se má učit to, co bude potřebovat, naučit se i něco uměleckého, ale mít to pouze jako koníček

        • 4) pracovní – musí do detailu rozumět svému oboru

      • člověk se rodí jako tabula rasa, utváří ho okolí

      • vše co je v mysli, bylo jednou ve smyslech

  • ZROD PSYCHOLOGIE

    • 1879 – Wilhelm Wundt – 1. laboratoř exp. psych. v Lipsku

      • založil první časopis experimentální psychologie (1882)

      • zkoumal analýzu vědomí, a lidské subjektivní vnímání světa

      • pojem apercepce = pozornost – vědomé vybavení si obsahu vědomí

      • zkoumal vůli

      • strukturalismus – popisování struktur mysli pomocí introspekce

    • Hermann Ebbinghaus – výzkum paměti (Ebbinghausova křivka zapomínání)

  • BEHAVIORISTÉ

    • Edward Lee Thorndike

      • problematika učení

      • hodně pokusů se zvířaty, přispěl i do etologie

        • učení je automatické, děje se postupně, všechna zvířata se učí stejně

      • asociace spojená s pozitivním zážitkem je silnější než ta, která je spojena s trestem

      • čím častěji je asociace vyvolávána, tím je silnější

      • zavedl pojmy sociální inteligence, halóefekt

    • I. P. Pavlov – 1904 Nob. cena, podmíněný reflex

    • John B. Watson (viz. behaviorismus)

  • PSYCHOANALYTIKOVÉ

    • S. Freud (viz. psychoanalýza)

    • Alfred Adler

      • Freudův žák a spolupracovník, převzal od něj koncepci nevědomí, nepřijal však určení lidské psychiky pouze sexuálními pudy, podle něj ji utváří hlavně mezilidské vztahy

  • Témata, do kterých materiál patří