Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Platón – duše 3 složky, jedna převažuje, koňské spřežení, duše pochází ze světa idejí
Aristotelés - Rozlišuje duši vegetativní (rostlinnou), vnímavou (živočišnou) a rozumnou (lidskou), duši utváříme svými kroky, není v těle uvězněná
STŘEDOVĚK
Sv. Augustin – díky introspekci můžeme nahlédnout k Bohu a odhalit vyšší pravdy
T. Akvinský – duše je esence, která určuje, jací jsme, návaznost na Aristotéla
RENESANCE
R. Descartes
hydraulicko-mechanická teorie, lidské tělo je naplněno tekutinou, která přenáší nervový signál
duši má jen člověk, duše se neřídí fyzikálními zákony, ale je s lidským tělem spojena
zvířata a rostliny se chovají mechanicky, stejně tak jako automaticky funguje lidské tělo
dílo Pojednání o citech duše - afekty/vášně (radost, nenávist, láska, smutek, touha, údiv) – základní, kombinují se
T. Hobbes
představy dělí na
prosté = vzpomínky
složené = kombinace mezi již uloženými představami prostými = fantazie
myšlení = provázání představ založené na předchozí zkušenosti
„řazení“ myšlenek může probíhat úmyslně i neúmyslně => volné X řízené asociace
J. Locke
vytváří systém správné výchovy (Úvahy o výchově)
složky výchovy
1) tělesná – promítá sem své lékařské znalosti, o stravě, volném oblékání, stylu spánku, otužování
2) mravní – „umět si odříci“ – je hlavní nedopustit, aby si dítě něco vydupalo, v mládí máme být na děti přísní a postupně výchovu uvolňovat, děti mají sklon k týrání zvířat, máme je vést k jejich ochraně, respektovat rodiče a učitele je nutné
3) rozumová – gentleman se má učit to, co bude potřebovat, naučit se i něco uměleckého, ale mít to pouze jako koníček
4) pracovní – musí do detailu rozumět svému oboru
člověk se rodí jako tabula rasa, utváří ho okolí
vše co je v mysli, bylo jednou ve smyslech
ZROD PSYCHOLOGIE
1879 – Wilhelm Wundt – 1. laboratoř exp. psych. v Lipsku
založil první časopis experimentální psychologie (1882)
zkoumal analýzu vědomí, a lidské subjektivní vnímání světa
pojem apercepce = pozornost – vědomé vybavení si obsahu vědomí
zkoumal vůli
strukturalismus – popisování struktur mysli pomocí introspekce
Hermann Ebbinghaus – výzkum paměti (Ebbinghausova křivka zapomínání)
BEHAVIORISTÉ
Edward Lee Thorndike
problematika učení
hodně pokusů se zvířaty, přispěl i do etologie
učení je automatické, děje se postupně, všechna zvířata se učí stejně
asociace spojená s pozitivním zážitkem je silnější než ta, která je spojena s trestem
čím častěji je asociace vyvolávána, tím je silnější
zavedl pojmy sociální inteligence, halóefekt
I. P. Pavlov – 1904 Nob. cena, podmíněný reflex
John B. Watson (viz. behaviorismus)
PSYCHOANALYTIKOVÉ
S. Freud (viz. psychoanalýza)
Alfred Adler
Freudův žák a spolupracovník, převzal od něj koncepci nevědomí, nepřijal však určení lidské psychiky pouze sexuálními pudy, podle něj ji utváří hlavně mezilidské vztahy