Středověká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Středověk
období mezi koncem starověku a počátkem novověku
obvyklá datace od r. 476 (pád Západořímské říše) do r. 1492 (objevení Ameriky Kryštofem Kolumbem)
Středověká (západní) kultura se formuje na základě 4 vlivů:
římské právo, řecká vzdělanost, křesťanství, podněty keltských, slovanských a germánských kmenů
důležitý je pro Evropu kontakt s muslimským světem – zprostředkování kontaktu s východními civilizacemi a antickou filozofií
Periodizace středověku
Raný – šíření křesťanství, rozvoj románské kultury (5. -11. st.)
Vrcholný – gotická kultura, rozvoj měst
(11. -14. st.)Pozdní – renesance a humanismus, zámořské objevy, rozpad středověké společnosti
(14. -15. st.)
Křesťanstvívzniklo ve východních provinciích římské říše
v 1.-2. století n.l. na základě židovského náboženstvívychází z existence Ježíše Krista (jako Mesiáše) a z přesvědčení, že vše je v rukou spravedlivého Boha
opíralo se o misionářskou činnost apoštolů, bylo tvrdě pronásledováno ze strany Říma (1.- 4. st.)
313 n.l. – Edikt milánský (křesťanství uznáno státem, Konstantin Veliký)
329 n.l. – všeobecný zákaz pohanských obětí
529 n.l. – Justiniánovým výnosem uzavřeny antické filozofické školy
základním textem křesťanství je Bible (Písmo svaté)
- Starý zákon (posvátné knihy převzaté z judaismu, nejznámější Pentateuch)
- Nový zákon (křesťanská, 4 evangelia, Epištoly, Apokalypsa))
Periodizace středověké filozofie
Patristika (1.-8. st.), z patres =církevní otcové
1) apologetika a antignostika (konfrontace křesťanství a řecké filozofie, spory v rámci křesťanství
2) dogmatika (stanovení základních církevních dogmat, koncil v Nikaji v r. 325)
3) augustinianismus (systematizace dogmat
v jednotný teologický systém, Augustinus Aurelius)II) Scholastika (800 n.l. – 1500 n.l.) z lat. schola – škola
1) raná (9.-12. st.) – vytvoření scholastické metody, boj o univerzálie
2) vrcholná (13. st.) – vytvoření křesťanské filozofie v díle Alberta Velikého a Tomáše Akvinského
3) pozdní (14.-15. st.) – postupný rozklad scholastiky vlivem nominalismu
Patristika
- činnost církevních otců – řeší 4 základní okruhy problémů:
teologický (učení o Bohu a Boží trojici)
christologický (o Ježíši Kristu)
antropologický (člověk a Bůh, svoboda lidské vůle)
církevní organizace (struktura církve, církevní rituály)
- Apologetika (obrana křesťanství proti pohanským předsudkům vzdělanců - snaha doložit mravní nadřazenost křesťanství)
Justin Mučedník
Tertullianus “Credo quia absurdum est”
(pravda víry spočívá ve zcela jiné sféře než ve sféře přístupného myšlení)
Klémens, Origénes – vytvořili teologii jako vědu, vytvořili nový systém věd v čele
s teologií
- Antignostika - obrana jednoty křesťanství
(Ireneus)
gnosticismus (gnose – poznání)- různorodý myšlenkový proud, usiluje o mystické poznání vrcholící v extatickém zření božské podstaty
manicheismus – pohanský směr gnose
Církevní dogmata