Středověká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pro et contra – (pro a proti) dialektický střet všech argumentů, ale pocházejících jen od církevních autorit
Raná scholastika9. – 11. století
Dominantním problémem spor o univerzálie (obecné pojmy)
realismus – obecné pojmy existují reálně, jsou na věcech nezávislé, jsou uloženy v Boží mysli jako vzory a podle nich se tvoří jednotlivé věci (universalia ante res)
- filozofický základ katolické teologie
představitelé: Jan Scotus Eriugena, Anselm
z Cantenbury, Vilém ze Champaux, Abelard (univerzalia in rebus – ve věcech, kompromisní názor)Nominalismus- univerzálie existují v lidském rozumu jako abstrakce, jako jména (nomina) reálně existujících jednotlivých předmětů a jevů (univerzalia post res – po věcech)
představitelé: Roscellinus, William Occam
Vrcholná scholastikaAsi do 1300
Vznik a rozvoj mnišských řádů, nejznámější františkáni a dominikáni
Snaha o začlenění Aristotelovy filozofie do křesťanského myšlení
Nejvýznamnějším představitelem Tomáš Akvinský
Italský teolog a filozof, známý jako vynikající učitel, houževnatý, cudný a pracovitý člověk, příslušník dominikánského řádu
Zbavil Aristotelovu filozofii arabských vlivů, doplnil aristotelskou metafyziku do podoby křesťanské ontologie = vytvořil moderní filozofickou obhajobu křesťanské filozofie
Hlavní díla: Suma teologická, Suma proti pohanům
1322 prohlášen za svatého, 1879 tomismus oficiální filozofií katolické církve (dnes novotomismus)
Proti teorii dvojí pravdy (pravda rozumu je v rozporu s náboženskou pravdou) vytvořil koncepci souladu pravdy zjevené (víry) a pravdy lidského rozumu
= obě pocházejí od boha , nemohou být proto v rozporu, vzájemně se doplňují
= zjevené pravdy jsou rozumem nedokazatelné, ale např. boží existenci lze rozumem dokázat (tzv. 5 důkazů boží existence – např. první hybatel, první příčina, nejvyšší stupeň)Etika:
- přebírá 4 antické ctnosti (moudrost, statečnost, uměřenost a spravedlnost) a přidává 3 křesťanské (láska, víra , naděje)“ Trojího je třeba člověku ke spáse – vědět, v co má věřit, vědět, co má žádat, a vědět, co má činit.”
Staví boha nad svět, dokazuje nesmrtelnost lidské duše, nově pojímá svobodu člověka
Ve sporu o univerzálie umírněný realista (univerzálie před věcmi- u boha, ve věcech – forma, po věcech - pojmy)
Pozdní scholastika14. – 15. století
Kritika scholastiky (neznalost řečtiny a arabštiny, matematiky, nevědecké metody)
Důraz na přírodní filozofii, nominalismus a mystiku
Představitelé: Roger Bacon, Jan Duns Scotus, William Occam (Occamova břitva – princip logické úspornosti: “Pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované.”)