Středověká filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Christologický spor Aria a Athanasia – otázky podstaty bytosti Krista
- nicejský (nikajský) koncil v r. 325 – vítězství Athanasia (jednota bytnosti Otce, Syna a Ducha )
- v r. 381 potvrzeno synodou v Cařihradě jako dogma o trojjedinosti
další dogmata např.: jednota boha stvořitele i vykupitele, nauka o dědičném hříchu, propast mezi stvořitelem a stvořeným, církev jako jediná strážkyně božské pravdy na zemi (upevněna postupně v průběhu období patristiky)
Augustin Aurelius
Narozen v Thagastě (severní Afrika)
Syn pohanského otce a křesťanské matky
Rozmařilé, výstřední mládí v Kartágu
Ciceronovým spisem přiveden k filozofii a rétorice – učitel rétoriky v Římě a Miláně
Prošel manicheismem, skepticismem a novoplatonismem
Pod vlivem biskupa Ambrože r. 387 přestoupil na křesťanství, stal se knězem, později biskupem
Zemřel při obléhání města Hippo Regius kmenem Vandalů
Vyznání - duchovní autobiografie, velmi kritický ke způsobu života v mládí, odsouzení “bludných” učení
O svobodě vůle – nauka o predestinaci, lidstvo zatíženo dědičným hříchem, člověk nemá svobodnou vůli, pouze Bůh podle své vůle vykupuje svou milostí (x britský mnich Pelagius – člověk se rodí svobodný, bez hříchu)
Pozn. Církev mírní Augustinovu nauku – Bůh nezavrhl ani navyvolil lidi předem, zná však předem jejich rozhodnutí
O Trojici - “božská substance” existuje ve třech osobách (Otec, Syn, Duch svatý) a v každé je celá = Bůh je jednotou trojího jako je člověk jednotou bytí, vědění a života
Člověk jako symbol tajemné božské Trojice
O obci Boží
- stěžejní dílo
- Bůh stvořil svět z ničeho na základě idejí uložených ve své mysli, současně se světem vzniká čas (Bůh stojí mimo čas, je věčný)
- dějiny lidstva jsou procesem, ve kterém se oddělují vyvolení (následují Krista) od zatracených = proces bude ukončen Posledním soudem
- obec Boží x obec pozemská (světská)
- církev obrazem obce Boží, připravuje ji, mimo ni není spaseníPrvní velký filozofický talent od klasického období antické filozofie
Myšlenkový vliv v celé křesťanské Evropě = raný středověk se soustřeďuje na náboženskou problematiku (dle Augustina je poznání Boha a láska k němu jediným cílem, který je hoden duševního úsilí)
ScholastikaDruhé období vývoje křesťanského myšlení i systém nauk a vyučování na středověkých školách
Typická je snaha o systematizaci všeho vědění, snaha najít rovnováhu mezi teologií a filozofií (pravdou víry a pravdou rozumu)
Vznik katedrálních a církevních škol,
od 12. století univerzitJednotný jazyk – latina
Duchovní dominance teologie
Scholastická metoda
Nejde o hledání pravdy, ale o dokazování zjevené pravdy (předmět víry) a její přiblížení lidskému rozumu, případně o vyvrácení racionálních argumentů filozofickými