Vladař - filozofický rozbor knihy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
vojsko dělí na několik druhů
námezdná
jsou nebezpečná nekázní – nevěrná, zbabělá a drahá
pomocná
jsou nebezpečná kázní, když zvítězí stává se ten, kdo je povolal, zajatcem toho, komu patří
vlastní
citát 4
nejlepší a nejspolehlivější
smíšená
spolu s vojskem jsou důležitým prostředkem k udržení moci také dobré zákony
dále pojednává o tom, jak se má vladař chovat k poddaným a spojencům a jaké by měl či neměl mít vlastnosti
citáty 5 a 6
štědrost – není považována za dobrou, protože je třeba na ni někde brát prostředky, a když dojdou, ti, kterým bral jsou naštvaní a ti, kterým dával taky
lepší je být obáván, než milován – citát 7
dobrý vládce by neměl držet slovo
nejlepší je, když dobré vlastnosti nemá, ale budí zdání, že je má
píše také jakými lidmi by se měl vladař obklopit – moudrý je podle něj ten, kdo si umí vybrat správné lidi
v závěru vyzívá ke sjednocení Itálie rodem Medicejským od čehož si pravděpodobně slibuje vyhnání cizích panovníků z Itálie
Významným pojmem, se kterým ve své práci pracuje, je pojem „virtù“. Toto slovo bylo používáno již před ním i po něm, obvykle ve významu čestného a správného jednání. Machiavelli tvrdí, že politika má jinou morálku a že co by v obyčejném životě mohlo být považováno za nemorální, naopak v politice je správné. Tvrdí, že pokud se politik zásadově řídí občanskou morálkou, je špatným politikem. Jeho povinností je učinit vše, co je potřeba pro zájmy svého státu a nesmí se ohlížet na nic jiného. Takový politik pak prý disponuje „virtù“ a bude mu přát štěstěna. Odlišení morálky v životě a v politice je vůbec nejvýznamnější poselství této knihy.
dalším pojmem je Fortuna čili Štěstěna