Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
rozumí některým pokynům (vstaň, otevři pusu, kde je auto)
•
řekne smysluplné slovo
•
Batole (1 – 3 roky)
▪
samo chodí, nejvíce úrazů v tomto období, učí se kreslit (nejdříve kolečko, kříž)
▪
stále se může objevovat separační úzkost
•
Předškolní věk (3 – 6 let)
▪
lepší se motorika, kresba člověka: nejprve hrubě znázorňuje hlavu, nohy a hlavní části obličeje (ústa, oči) – „hlavonožec“,
pětileté dítě nakreslí i trup s končetinami, ale tělesné proporce jsou ještě nahodilé
▪
myšlení
•
magické myšlení – dítě nerozlišuje mezi realitou a přáním
•
artificialistické myšlení - (všechno se „dělá)“; myslí si, že lidé ovládají všechny přírodní děje
•
egocentrické (např. dítě si zakryje oči, aby ho ostatní neviděli)
•
antropomorfické (všechno polidšťuje – „Hrníčky zlobí!“)
▪
vývoj řeči
•
ve 4 letech užívá přibližně 1500 slov a srozumitelné věty o 5 slovech
•
v 6 letech používá asi 2500 slov a srozumitelné věty o 6–7 slovech
•
vývoj řeči umožňuje rozvoj znalostí o sobě a o okolním světě – tříleté dítě obvykle zná celé své jméno, své pohlaví,
správně označuje základní barvy a kolem 5 let podá jednoduchou definici známých věcí (většinou účel, materiál a
tvar)
▪
období hry
•
nejprve převažuje hra společná – asociativní
•
poté přichází hra kooperativní – organizovaná ve spolupráci a s rozdělením rolí; často založena na fantazii;
•
kolem 3–4 let se výrazně projevuje soupeřivost mezi dětmi
▪
první impulsy, jaké chování je vhodné a jaké ne
▪
v tomto období se u dítěte již dá měřit inteligence
▪
eidetismus – je schopno si živě vybavit obrazy z mysli, zážitky -> roste představivost, vymýšlí si