Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Osoba, která pečuje o kojence mu přináší zážitek důvěry pouze tehdy, když je její chování předvídatelné, následně
se učí kojenec důvěřovat i sobě
•
Vytváří si účinné způsoby chování k různým nepříjemným událostem
▪
2. autonomie X zahanbení a pochybnost
•
Ctnost: vůle
•
1. - 3. rok
•
Dítě se pouští do nových činností, nebezpečí je v nedostatku nebo nadbytku zábran
▪
3. iniciativa X vina
•
Ctnost: účelnost - Dítě může prostřednictvím hry naznačovat své budoucí aspirace
•
3. - 6. rok
•
Přílišná snaha o úspěch vyvolává pocity viny, hlavně když jsou přitom přehlíženy potřeby jiných lidí
▪
4. snaživost X méněcennost
•
Ctnost: kompetence
•
6. - 12. rok
•
Dítě přechází od hry k produktivnějším činnostem, které vyžadují dovednosti
•
Úspěch vyvolává radost, neúspěch pocity méněcennosti
▪
5. Identita X zmatení rolí
•
Ctnost: věrnost - zvolenému povolání či životní filozofii
•
12. - 18. rok
•
Sjednocuje představy mladého člověka o sobě samém
•
Vědomí identity - ego dává dospívajícímu důvěru, že jeho sebepojetí odpovídá tomu, jak ho vnímají druzí
▪
6. Intimita X izolace
•
Ctnost: láska
•
18. - 25. rok
•
Intimita je zdravé spojení vlastní identity s identitou druhého
•
Měla by obsahovat závazek a může být vyjádřena sexuálně
•
Může člověku pomoci vyjasnit si svou vlastní identitu prostřednictvím identifikace s druhým člověkem
▪
7. Generativita X stagnace
•
Ctnost: péče - ochota konstruktivně přispět společnosti
•
25. - 50. rok