Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Mladší školní věk (6 – 11/12 let)
▪
relativně klidné období
▪
druhá polovina 1. třídy – rapidní růst
▪
nejlepší období pro začátek s koníčkem
▪
spolupráce - dítě rádo pomáhá (pocit užitečnosti), současně dostává srovnání šikovnosti s okolím, probíhá
sebezdokonalování se, poznávání okolního světa a jeho principů
▪
soutěživost - roste motivace k výkonu, snaha být nejlepší, zaměření na dosažení zvoleného cíle - záměrná pozornost
▪
hlavním motivem je škola - děti se do ní těší, vyprávějí, co dělaly, jakých dosáhly úspěchů, co se naučily
▪
projevuje se naivní realismus (děti všemu věří), který postupně přechází v kritický realismus
▪
projevuje se závislost na autoritách - nejvyšší autoritou rodiče a učitel, jsou vzorem chování; až kolem 10 let věku vliv autorit
oslabuje, dítě upřednostňuje kamarády před učitelem (hl.projevem je konec žalování, solidarita)
▪
později se projevuje potřeba začlenit se - ztotožnění se se skupinou plní funkci jakési přípravy na budoucí intimní a přátelské
vztahy
▪
zlepšuje se paměť a postupně přechází od mechanické k logické a od krátkodobé k dlouhodobé, mozek přestane růst cca v 10
letech
•
Pubescence (11/12 – 15 let)
▪
sexuální vývoj, velmi kritické myšlení, emancipace od rodiny, důležité je někam patřit, odpor vůči autoritám
•
Adolescence (15 – 20 let)
▪
dívky ukončený vývoj, abstraktní myšlení je na vrcholu
•
Raná dospělost (20 – 25 let)
▪
fyzická kondice na vrcholu, vzdělání – v jedné oblasti jde stále nahoru, v ostatních stagnuje
▪
odchod od rodiny, nové vazby, nové sociální role
•
Střední dospělost (25 – 45 let)