Vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Lidé se zapojují do společnosti, aby vytvářeli něco hodnotného - potomstvo, hmotné statky, umělecká díla či tvůrčí
myšlenky
▪
8. Integrita X zoufalství
•
Ctnost: moudrost
•
Nad 50. rok
•
Člověk by měl být schopen ohlédnout se na celý svůj život s pocitem dobře vykonaného díla a osobního naplnění
•
„zdravé děti se nebudou bát života, pokud jejich rodiče budou mít dostatek integrity, aby se nebáli smrti“
KOGNITIVNÍ TEORIE JEANA PIAGETA
definoval 4 základní vývojová stádia dítěte
•
senzomotorické stadium (narození - 2 roky) - dítě odlišuje sebe od objektů, rozeznává sebe jako aktivního činitele a začíná jednat záměrně.
Dosahuje vědomí stálosti objektu (objekty existují i když nejsou přítomné)
•
předoperační stadium (2-7 let) - dítě se učí užívat jazyk, objekty jsou reprezentovány pomocí představ a slov, předměty třídí dle jen jednoho rysu
(červené, hranaté, hebké), myšlení je egocentrické (nevnímá názory druhého)
•
stadium konkrétních operací (7-12 let) - dítě dokáže logicky přemýšlet v operacích, objektech, událostech; chápe stálost počtu (v 6 letech),
množství (v 7 letech) a hmotnosti (v 9 letech); předměty třídí podle různých vlastností a dokáže je logicky seřadit (nejtmavší - nejsvětlejší, největší
- nejmenší)
•
stadium formálních operací (12 let a výše) - dítě dokáže myslet logicky o abstraktních pojmech a systematicky testuje hypotézy; zabývá se
abstrakcí, budoucností, ideologickými problémy