Evropská unie nejčastější otevřené otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základní rysy komunitárního práva
Otevřené
Pragmatické (účelové)
Fragmentární
Systém evropského práva:
Primární právo (zřizovací smlouvy+jejich revize+smlouvy o přistoupení)
Subsidiární smlouvy (jiné smlouvy sjednané na půdě Unie)
Akty zástupců členských států
Akty smíšené povahy (mez.smlouvy se 3 zeměmi)
Sekundární právo (akty orgánů Unie)
Judikatura SD
Primární právo (akty členských států)
Má v podstatě povahu ústavního práva, vymezuje předmět, subjekty a principy evropského práva
Je vytvářené mezinárodními smlouvami o integraci, které uzavřely jednotlivé členské státy ES, hovoříme tedy o tzv. aktech členských zemí. Za nejdůležitější dokumenty primárního práva je možno pokládat např. zřizovací smlouvy a jejich novelizace:
Smlouvu o zřízení ESUO (Pařížská smlouva)
Smlouvu o zřízení EHS (Římská smlouva)
Smlouvu o zřízení ESAE (Římská smlouva)
Smlouvu o ustavení jediné Rady a jediné Komise Evropských společenství
Akt o jednotné Evropě
Smlouvu o Evropské unii
Amsterodamskou smlouvu
Niceská smlouva
Lisabonská smlouva
+ smlouvy o přistoupení nových členských zemí
Akty členských států
Dále sem patří tzv. subsidiární smlouvy, tj. mezinárodní smlouvy sjednané výhradně mezi členskými zeměmi v otázkách, které nespadají do kompetence EU.
nebo tzv. akty zástupců členských zemí v Radě (ne jako členové Rady)
Akty smíšené povahy
Mezinárodní smlouvy se třetími zeměmi mimo Unii
Např. asociační smlouvy, obchodní smlouvy
Sekundární právo
=Legislativní akty orgánů Unie
Jsou vydávány na základě ustanovení zřizovacích smluv (=druhotné, odvozené právo)
Sekundární právo (akty orgánů EU)
Závazný charakter:
Nařízení (regulations)
Směrnice (directives)
Rozhodnutí (decisions)
Nezávazný charakter:
Doporučení (recommendations)
Názory (opinions)
+ tzv. soft law
Nařízení
Závazný akt normativní povahy
Obecně závazný jak na úrovni EU, tak na úrovni jednotlivých členských zemí
Zavazuje jak členské státy, tak vnitrostátní subjekty práva
Má povahu zákona
Přenos do národního práva probíhá automaticky (bez recepce na vnitrostátní úrovni) tj. bezprostředně použitelný v každém ČS
Směrnice
Nemá závaznost ve vztahu k jednotlivcům, zavazuje pouze členské země
Navíc předepisuje jen výsledek, jehož se má dosáhnout, ale formy a metody dosažení tohoto cíle ponechává na volbě členského státu
Zpravidla obsahují lhůtu pro transpozici či implementaci směrnice do národních právních systémů=>nepodaří-li se to, pak hrozí členskému státu několik druhů žalob
Závazná je pro subjekty až po implementaci
Nařízení vs. Směrnice
Nařízení se zpravidla použije v případě potřeby přímé komunitární právní úpravy určité otázky, relativně nezávislou na vnitrostátním právu členských zemí (zejména hospod.soutěž v rámci JVT, měnová politika, zemědělská politika)
Směrnice slouží převážně ke sbližování (harmonizaci) národních právních norem (typické pro oblast ochrany spotřebitele, daňové otázky, pracovní právo apod.)