Veřejná ekonomika přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tendence VS k neefektivnosti
nemusí znamenat, že VS je sám o sobě neefektivní
hlavní příčiny tendence k neefektivnosti:
ve VS nejsou vytvářeny podmínky po konkurenci -> úřad
ve VS není konkrétní vlastník
ve VS nepůsobí kategorie zisku a nehrozí zde bezprostřední riziko bankrotu
vstupy do VS lze přesně vyjádřit, výstupy jsou však obtížně kvantifikovatelné
vstupy jsou nakupovány za ceny tržní, kdežto výstupy VS jsou poskytovány bezplatně případně za modifikovanou cenou
ve VS není bezprostřední závislost mezi vstupem a výstupem -> výbava úřadu
aktivity VS jsou náročné na odbornou způsobilost
Alokační a produkční neefektivnost
Alokační – vzniká, pokud z možných variant řešení je zvolena varianta nesprávná či méně efektivní než alternativní varianty alokace
důvody vzniku: zdroje nejsou alokovány dle preferencí spotřebitelů, dochází k nesouladu mezi nabídkou a poptávkou
Produkční – vzniká, je-li zvolena horší cesta k dosažení daného cíle
důvody vzniku: příliš vysoká zaměstnanost ve VS, nízká produktivita práce (ve VS je relativní), nepružnost subjektů a procesů VS,menší tlak na inovační aktivity (nechtějí nic měnit ani zlepšovat)
Faktory efektivnosti VS
za základní faktory efektivnosti VS považujeme:
rozsah a strukturu VS
vnější faktory efektivnosti VS
vnitřní faktory efektivnosti VS
rozsah VS je dán podílem veřejných výdajů na HDP
struktura VS je dána rozsahem bloků a odvětví VS -> rozdíl jestli je zaměřený na primární či sekundární sektor
Vnější faktory efektivnosti VS
politické uspořádání společnosti – rozdíl jestli je demokracie nebo diktatura
fungování ziskového sektoru
konkurence prostředí uvnitř veřejného sektoru, např. mezi neziskovkama navzájem
financování VS podle jeho výkonu a užitku
Vnitřní faktory efektivnosti VS
věda a technika – využití technologie a vědomostí – ekonomika
struktura a rozsah činností - mají všechno naplánované
dělba práce ve všech formách – aby každý věděl, co má dělat
kvalifikace pracovníků – školení atd.
iniciativa pracovníků
systém řízení – pokud je správně nastavený systém
Metody objektivizace výdajů
objektivní posouzení efektivnosti veřejných výdajů
mezi postupy, které mohou při vhodném způsobu jejich použití vést k objektivizaci a efektivnosti vynakládaných výdajů ve VS patří:
komparativní metody
normy, normativy a limity – daná norma v jednotkách, normativy – spotřeba, limity –omezení
standardy – splňovat min. úroveň, který má být udržována, je daný a nemůžeme níž
kalkulace – index aktualizované hodnoty vnitřní míra výnosnosti, čistý aktualizovaný užitek
výkonnostní audit – zkoumají efektivnost realizované zakázky
hodnocení občany – do schránky např. hází dotazníky
Efektivnost a veřejná kontrola