Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Makroekonomie zápisky z přednášek

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (13.02 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dluh se vykazuje jako hrubý.

VEŘEJNÝ DLUH – je souhrnem závazků státu; subjektů územní samosprávy (obcí, krajů); mimorozpočtových finančních účelových fondů; veřejnoprávních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou; státních podniků.
Veřejný dluh je výrazem dlouhodobé fiskální nerovnováhy, příčnou vzniku a prohlubování veřejného dluhu je kumulování rozpočtových deficitů, zejména státního rozpočtu

Veřejný dluh členíme na: hrubý (celkový objem závazků); a čistý (hrubý dluh – pohledávky)

Způsoby krytí dluhu:

  • peněžní krytí – vláda si vezme úvěr od centrální banky, což se projeví v růstu monetární báze, a tím i cenové hladiny, a proto je tato praxe v řadě zemí omezena či zakázána;

  • dluhové krytí – jedná se o transformaci deficitu do veřejného dluhu, což je uskutečněno:

  • domácím úvěrem (transformace deficitu do domácího dluhu), který je většinou realizován v podobě vydání státních dluhopisů,

  • zahraničním úvěrem (transformace deficitu do zahraničního dluhu);

  • krytí pomocí zvyšování daní;

  • krytí prostřednictvím prodeje státních aktiv – v tranzitivních ekonomikách je běžné krytí rozpočtových deficitů prodejem státního majetku v privatizaci;

  • krytí deficitu přebytkem z minulých let - což je bohužel málo častý případ.

Vývoj veřejného dluhu lze charakterizovat takto:
-státní dluh roste významně od roku 1997;
-od roku 2004 roste vnější dluh;
-klesá krytí státního dluhu prostřednictvím státních pokladničních poukázek;
-zvyšují se náklady spojené s dluhovou službou;
-roste podíl dluhu na HDP;
-roste dluh obcí.

(26.-33. grafy)

Nástroje fiskální politiky:
Diskreční opatření zpravidla vlády či parlamentu jsou jednorázovými rozhodnutími např. změny daňových sazeb či stanovení výše vládních výdajů v dané kapitole SR či další vědomé (záměrné) opatření za účelem makroekon.stabilizace

Vestavěné stabilizátory působí automaticky po svém zavedení, tj. nevyžadují žádná další rozhodnutí. Působí proticyklicky a patří sem zejména systém pojištění v nezaměstnanosti či progresivní zdanění

-dlouhodobá opatření, která po zabudování do systému působí proticyklicky (za podmínky relativně stabilní P; působí samočinně,

  • progresivní důchodové daně,

  • dávky v nezaměstnanosti a pojištění v nezaměstnanosti,

  • Mandatorní výdaje ze SR

Není-li cenová hladina stálá, působí procyklicky, vzniká stagflace (důchod klesá a roste cenová hladina).

Typy fiskální politiky:

EXPANZIVNÍ - vláda působí pomocí fiskálních operací na zvyšování agregátní poptávky = fiskální expanze, cílem je zvýšit úroveň rovnovážného důchodu, a tím zvýšit úroveň zaměstnanosti,

RESTRIKTIVNÍ – vláda působí pomocí fiskálních operací na pokles agregátní poptávky = fiskální restrikce, za předpokladu nedostatečného využití zdrojů nebo při plném využití zdrojů.

Témata, do kterých materiál patří