Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Municipální a regionální finance přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.66 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Centralizovaný model fiskálního federalismu:

Pozn.: F-SR…státní (federální) rozpočet, R-SR..krajský (republikový) rozpočet, MR..municipální rozpočet

Charakteristika, výhody a nevýhody:

  • velmi malá soběstačnost, odkázanost na dotace

  • výhody: nebude zde fungovat meziregionální konkurence

  • nevýhody: potlačuje u nižších vlád (obcí) zájem o získávání rozpočtových příjmů, velmi pomalá reakce na specifické problémy regionu

Decentralizovaný model fiskálního federalismu:

Pozn.:F-SR ..státní (federální) rozpočet, R-SR ..krajský (republikový) rozpočet, MR … municipální rozpočet

Hlavní znaky, výhody a nevýhody:

  • převažují zde spíše negativa: prostředky nemusí být dostatečné

  • výhody: přesně víme, jaké veřejné statky musíme poskytovat, jednotlivé vlády jsou zodpovědné za to, jak efektivně využijí získané prostředky

Kombinovaný model fiskálního federalismu

F - SR …státní (federální) rozpočet, R - SR...krajský (republikový) rozpočet, MR…municipální rozpočet

Hlavní znaky, výhody a nevýhody:

  • Můžeme jednotlivých vládním složkám sdělit zodpovědnost, můžeme korigovat jednotlivé rozdíly mezi regiony a kompenzovat je

Model fiskálního federalismu v ČR

F - SR …státní (federální) rozpočet, R - SR...krajský (republikový) rozpočet, MR…municipální rozpočet

Svěřená daň – výnos svěřen jednomu druhu rozpočtu, např. silniční daň, daň z nemovitosti

sdílené daně – výnos se sdílí mezi více rozpočtu, např. daň z příjmu

Doporučované rozdělení příjmů a kompetencí

Fiskální funkce a kompetence vládních úrovní

3 základní fiskální funkce:

  • alokační – rozmístění zdrojů tam, kde je to potřeba

  • redistribuční – přerozděluje důchody (majetek, zdroje) ve společnosti tak, aby se zmenšily rozdíly

  • stabilizační – stát se snaží o stabilizaci ekonomiky (magického čtyřúhelníku – podpora ekonomického růstu a zaměstnanosti)

Fiskální decentralizace a kompetence jednotlivých vládních úrovní

  • ústřední vláda – stabilizační funkce

  • regionální vláda – měla by zajišťovat středoškolské vzdělávání, specializované zdravotní péče

  • místní vláda

Transfery mezi jednotlivými stupni veřejných rozpočtů

Shrnutí - zásady fiskálního federalismu:

  • Zásada rozdílnosti – fiskální uspořádání by mělo respektovat rozdíly v preferencích obyvatel ve struktuře veřejných statků na určitém území. Nemělo by vyvíjet tlak na jednotlivé obce, aby zajišťovaly stejný rozsah všech veřejných statků bez ohledu na preference

  • Zásada centralizace přerozdělování – redistribuční funkce (tj. progresivní zdanění a transfery) by měla provádět ústřední vláda, která disponuje potřebnými zdroji a informacemi a může přerozdělování zabezpečit jednotně na celém území, bez toho, že by docházelo k distorzi alokačního rozhodování ekonomických subjektů

  • Zásada centralizované stabilizace – stabilizační a prorůstovou politiku by měla uskutečňovat ústřední vláda, Jen ona disponuji příslušnými politickými a ekonomickými nástroji k dosažení zvolených cílů na celém území

  • Zásada zajištění minimální úrovně základních veřejných služeb – ústřední vláda by měla garantovat všem občanům země určitou minimální úroveň základních veřejných statků a služeb bez ohledu na to, v jaké oblasti žije (např. základní sociální zabezpečení, zdravotnické služby, školství)

  • Zásada vyrovnání fiskální pozice – jelikož existují výrazné územní rozdíly ve fiskální kapacitě potřebnosti jednotlivých místních vlád, ústřední vláda by měla zajišťovat takové vyrovnání, aby se minimální úrovně základních veřejných statků v jednotlivých oblastech dosahovalo při srovnatelném daňovém výkonu, resp. při srovnatelném daňovém zatížení jednotlivců žijících v této oblasti

  • Zásada (lokační) neutrality – ústřední vláda by měla usilovat o minimalizaci rozdílů v daních ukládaných jednotlivými oblastmi, které by byly příčinou lokačních distorzi v rozhodování ekonomických subjektů (měl by rozhodovat na základě ekonomických aspektů a ne na základě zdanění)

Témata, do kterých materiál patří