Municipální a regionální finance přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Centralizovaný model fiskálního federalismu:
Pozn.: F-SR…státní (federální) rozpočet, R-SR..krajský (republikový) rozpočet, MR..municipální rozpočet
Charakteristika, výhody a nevýhody:
velmi malá soběstačnost, odkázanost na dotace
výhody: nebude zde fungovat meziregionální konkurence
nevýhody: potlačuje u nižších vlád (obcí) zájem o získávání rozpočtových příjmů, velmi pomalá reakce na specifické problémy regionu
Decentralizovaný model fiskálního federalismu:
Pozn.:F-SR ..státní (federální) rozpočet, R-SR ..krajský (republikový) rozpočet, MR … municipální rozpočet
Hlavní znaky, výhody a nevýhody:
převažují zde spíše negativa: prostředky nemusí být dostatečné
výhody: přesně víme, jaké veřejné statky musíme poskytovat, jednotlivé vlády jsou zodpovědné za to, jak efektivně využijí získané prostředky
Kombinovaný model fiskálního federalismu
F - SR …státní (federální) rozpočet, R - SR...krajský (republikový) rozpočet, MR…municipální rozpočet
Hlavní znaky, výhody a nevýhody:
Můžeme jednotlivých vládním složkám sdělit zodpovědnost, můžeme korigovat jednotlivé rozdíly mezi regiony a kompenzovat je
Model fiskálního federalismu v ČR
F - SR …státní (federální) rozpočet, R - SR...krajský (republikový) rozpočet, MR…municipální rozpočet
Svěřená daň – výnos svěřen jednomu druhu rozpočtu, např. silniční daň, daň z nemovitosti
sdílené daně – výnos se sdílí mezi více rozpočtu, např. daň z příjmu
Doporučované rozdělení příjmů a kompetencí
Fiskální funkce a kompetence vládních úrovní
3 základní fiskální funkce:
alokační – rozmístění zdrojů tam, kde je to potřeba
redistribuční – přerozděluje důchody (majetek, zdroje) ve společnosti tak, aby se zmenšily rozdíly
stabilizační – stát se snaží o stabilizaci ekonomiky (magického čtyřúhelníku – podpora ekonomického růstu a zaměstnanosti)
Fiskální decentralizace a kompetence jednotlivých vládních úrovní
ústřední vláda – stabilizační funkce
regionální vláda – měla by zajišťovat středoškolské vzdělávání, specializované zdravotní péče
místní vláda
Transfery mezi jednotlivými stupni veřejných rozpočtů
Shrnutí - zásady fiskálního federalismu:
Zásada rozdílnosti – fiskální uspořádání by mělo respektovat rozdíly v preferencích obyvatel ve struktuře veřejných statků na určitém území. Nemělo by vyvíjet tlak na jednotlivé obce, aby zajišťovaly stejný rozsah všech veřejných statků bez ohledu na preference
Zásada centralizace přerozdělování – redistribuční funkce (tj. progresivní zdanění a transfery) by měla provádět ústřední vláda, která disponuje potřebnými zdroji a informacemi a může přerozdělování zabezpečit jednotně na celém území, bez toho, že by docházelo k distorzi alokačního rozhodování ekonomických subjektů
Zásada centralizované stabilizace – stabilizační a prorůstovou politiku by měla uskutečňovat ústřední vláda, Jen ona disponuji příslušnými politickými a ekonomickými nástroji k dosažení zvolených cílů na celém území
Zásada zajištění minimální úrovně základních veřejných služeb – ústřední vláda by měla garantovat všem občanům země určitou minimální úroveň základních veřejných statků a služeb bez ohledu na to, v jaké oblasti žije (např. základní sociální zabezpečení, zdravotnické služby, školství)
Zásada vyrovnání fiskální pozice – jelikož existují výrazné územní rozdíly ve fiskální kapacitě potřebnosti jednotlivých místních vlád, ústřední vláda by měla zajišťovat takové vyrovnání, aby se minimální úrovně základních veřejných statků v jednotlivých oblastech dosahovalo při srovnatelném daňovém výkonu, resp. při srovnatelném daňovém zatížení jednotlivců žijících v této oblasti
Zásada (lokační) neutrality – ústřední vláda by měla usilovat o minimalizaci rozdílů v daních ukládaných jednotlivými oblastmi, které by byly příčinou lokačních distorzi v rozhodování ekonomických subjektů (měl by rozhodovat na základě ekonomických aspektů a ne na základě zdanění)