Municipální a regionální finance přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rozpočtová opatření – vymezení
přesun rozpočtových prostředků, při němž se jednotlivé příjmy nebo výdaje navzájem ovlivňují, aniž by se měnil jejich celkový objem nebo schválený rozdíl celkových příjmů a výdajů (jedná se např. o přesuny z položky na položku, z paragrafu na paragraf – v závislosti na podrobnosti schváleného rozpočtu)
použití nových, rozpočtem nepředvídaných příjmů k úhradě nových, rozpočtem nezajištěných výdajů, čímž se zvýší celkový objem rozpočtu (např. přijetí nové dotace)
vázání rozpočtových výdajů, jestliže je jejich krytí ohroženo neplněním rozpočtových příjmů, čímž se objem rozpočtu snižuje
Rozpočtová opatření
Rozpočtová opatření se provádějí povinně ze zákona:
jde-li o změny ve finančních vztazích k jinému rozpočtu (např. byly dodatečně zvýšeny či sníženy dotace z jiného veřejného rozpočtu),
jde-li o změny závazných ukazatelů vůči jiným osobám (má-li dojít k jinému rozdělení finančních prostředků),
jestliže hrozí nebezpečí vzniku rozpočtového schodku (nutno omezit výdaje nebo použít nové zdroje financování).
Je vhodné provést změnu rozpočtu pokud:
nastává možnost efektivnějšího využití vlastních příjmů v porovnání se schváleným rozpočtem (pokud není požadováno jejich okamžité užití, doporučuje se řešit minimálně v závěru roku pro zajištění souladu skutečnosti a upraveného nebo -schváleného rozpočtu),
má dojít k jinému přerozdělení rozpočtových výdajů (nutno řešit vždy před uskutečněním případu, které by ohrozilo překročení rozpočtové položky a paragrafu dle rozpisu rozpočtu)
Závěrečný účet
V závěrečném účtu jsou obsaženy údaje o plnění rozpočtu příjmů a výdajů v plném členění podle rozpočtové skladby a o dalších finančních operacích, včetně tvorby a použití fondů v tak podrobném členění a obsahu, aby bylo možné zhodnotit finanční hospodaření obce a jimi zřízených nebo založených právnických osob a hospodaření s jejich majetkem.
Obce jsou povinny dát si přezkoumat hospodaření za uplynulý kalendářní rok.
Projednání závěrečného účtu za uplynulý rok musí proběhnout do 30. června následujícího roku a uzavírá se vyjádřením:
souhlasu s celoročním hospodařením, a to bez výhrad, nebo
souhlasu s výhradami, na základě nichž obec příjme opatření potřebná k nápravě zjištěných nedostatků. Přitom vyvodí závěry vůči osobám, které svým jednáním způsobili obci škodu.
Rozpočtová skladba
Vyhláška Min. financí č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě
Rozpočtová skladba obsahuje tato třídění příjmů a výdajů:
odpovědnostní (třídění příjmů a výdajů z hlediska odpovědnostního),
druhové (třídění příjmů a výdajů z hlediska druhového),
odvětvové (třídění příjmů a výdajů z hlediska odvětvového),
konsolidační (třídění příjmů a výdajů z hlediska konsolidačního),
zdrojové (třídění příjmů a výdajů z hlediska jejich zdroje),
doplňkové (třídění výdajů z hlediska jejich příslušnosti ke zvlášť sledovaným celkům),
programové (třídění výdajů z hlediska jejich příslušnosti k programům podle § 12 a 13 rozpočtových pravidel),
účelové (třídění výdajů z hlediska účelu rozpočtového přesunu),
strukturní (třídění příjmů a výdajů z hlediska jejich věcné podstaty),
transferové (třídění příjmů a výdajů z hlediska účelů transferů)