Municipální a regionální finance přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Předpoklady fungování územní samosprávy
legislativní – Ústava ČR, zákony ČR, Evropská charta místní samosprávy a návrh Evropské charty regionální samosprávy
ekonomické
Evropská charta místní samosprávy
mezinárodní úmluva, která vytváří společný evropský standard pro zajištění a ochranu práv místní samosprávy a zavazuje smluvní strany, aby aplikovaly její základní pravidla zaručující politickou, správní a finanční nezávislost územní samosprávy.
přijata členskými státy Rady Evropy 15. 10. 1985 ve Štrasburku. Vstoupila v platnost 1. 9. 1988 a ratifikovalo ji více než 38 států a respektují ji ve svém zákonodárství. ČR ji ratifikovala v roce 1998, v platnost vstoupila 1. září 1999.
Každý členský stát musí:
zavázat se k dodržování nejméně 20 ustanovení, přičemž alespoň 10 z nich musí být vybráno ze 14 nejdůležitějších odstavců
informovat generálního tajemníka Rady Evropy o legislativních a jiných opatřeních ke splnění podmínek Charty.
Municipální regionální rozpočty v systému fiskálního federalismu
2. přednáška
Teorie fiskálního federalismu
Fiskální federalismus (FF) je založen na vícestupňovém uspořádání soustavy veřejných rozpočtů a vztahů mezi nimi (horizontální a vertikální struktura), přičemž zkoumá, jak optimálně rozdělit kompetence a odpovědnost mezi jednotlivými vládními úrovněmi
FF jako vědní disciplína řeší:
druhy (úrovně) veřejných rozpočtů
strukturu veřejných rozpočtů na příslušných stupních vlád
vymezení kompetencí a funkcí příslušných rozpočtů
daňové určení: které daňové výnosy zajišťují rozhodující příjmy pro příslušný stupeň rozpočtu
typy transferů finančních prostředků mezi jednotlivými stupni vlád
Reformy veřejné správy, fiskální centralizace a decentralizace
Ze zvolené míry centralizace a decentralizace vyplývá pravomoc příslušného stupně vlády
Fiskální centralizace znamená zvýšenou až maximální centralizaci rozpočtových příjmů v ústředním rozpočtu, např. uspořádání do revoluce (dotace apod.)
Fiskální decentralizace je velikost podílu nižších stupňů vlád na redistribuci finančních prostředků. Je to proces, při kterém jsou posilovány příjmy a pravomoci rozpočtů nižších vládních úrovní (nejčastěji obce), nemůžeme převést například zákonodárství nebo obranu
Dekoncentrace
Princip subsidiarity
Deetatizace – odstátnění majetku
6250 obcí v ČR – máme nejmenší počet obyvatel na obec
Registry office – matrika
Building Authority – stavební úřad
Územní samospráva v ČR
Základní modely fiskálního federalismu
Horizontální model- pohyb prostředků zejména mezi jednotlivými institucemi veřejné správy na stejné vládní a tedy i rozpočtové úrovni (↔), např.: Německo (1989) – silná ústřední vláda s širokými kompetencemi,jednotná legislativa, pohyb prostředků na úrovní spolkových vlád
Vertikální model – pohyb finančních prostředků mezi jednotlivými úrovněmi vlád, nejčastěji od vyšší úrovně vlády k nižší (tj. po vertikále ↓↑), např.: častější, převod transferů z vlády, (model vrstveného dortu)