Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Municipální a regionální finance přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.66 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Předpoklady fungování územní samosprávy

  • legislativní – Ústava ČR, zákony ČR, Evropská charta místní samosprávy a návrh Evropské charty regionální samosprávy

  • ekonomické

Evropská charta místní samosprávy

  • mezinárodní úmluva, která vytváří společný evropský standard pro zajištění a ochranu práv místní samosprávy a zavazuje smluvní strany, aby aplikovaly její základní pravidla zaručující politickou, správní a finanční nezávislost územní samosprávy.

  • přijata členskými státy Rady Evropy 15. 10. 1985 ve Štrasburku. Vstoupila v platnost 1. 9. 1988 a ratifikovalo ji více než 38 států a respektují ji ve svém zákonodárství. ČR ji ratifikovala v roce 1998, v platnost vstoupila 1. září 1999.

Každý členský stát musí:

  • zavázat se k dodržování nejméně 20 ustanovení, přičemž alespoň 10 z nich musí být vybráno ze 14 nejdůležitějších odstavců

  • informovat generálního tajemníka Rady Evropy o legislativních a jiných opatřeních ke splnění podmínek Charty.

Municipální regionální rozpočty v systému fiskálního federalismu

2. přednáška

Teorie fiskálního federalismu

  • Fiskální federalismus (FF) je založen na vícestupňovém uspořádání soustavy veřejných rozpočtů a vztahů mezi nimi (horizontální a vertikální struktura), přičemž zkoumá, jak optimálně rozdělit kompetence a odpovědnost mezi jednotlivými vládními úrovněmi

  • FF jako vědní disciplína řeší:

    • druhy (úrovně) veřejných rozpočtů

    • strukturu veřejných rozpočtů na příslušných stupních vlád

    • vymezení kompetencí a funkcí příslušných rozpočtů

    • daňové určení: které daňové výnosy zajišťují rozhodující příjmy pro příslušný stupeň rozpočtu

    • typy transferů finančních prostředků mezi jednotlivými stupni vlád

Reformy veřejné správy, fiskální centralizace a decentralizace

  • Ze zvolené míry centralizace a decentralizace vyplývá pravomoc příslušného stupně vlády

  • Fiskální centralizace znamená zvýšenou až maximální centralizaci rozpočtových příjmů v ústředním rozpočtu, např. uspořádání do revoluce (dotace apod.)

  • Fiskální decentralizace je velikost podílu nižších stupňů vlád na redistribuci finančních prostředků. Je to proces, při kterém jsou posilovány příjmy a pravomoci rozpočtů nižších vládních úrovní (nejčastěji obce), nemůžeme převést například zákonodárství nebo obranu

  • Dekoncentrace

  • Princip subsidiarity

  • Deetatizace – odstátnění majetku

6250 obcí v ČR – máme nejmenší počet obyvatel na obec

Registry office – matrika

Building Authority – stavební úřad

Územní samospráva v ČR

Základní modely fiskálního federalismu

  • Horizontální model- pohyb prostředků zejména mezi jednotlivými institucemi veřejné správy na stejné vládní a tedy i rozpočtové úrovni (), např.: Německo (1989) – silná ústřední vláda s širokými kompetencemi,jednotná legislativa, pohyb prostředků na úrovní spolkových vlád

  • Vertikální model – pohyb finančních prostředků mezi jednotlivými úrovněmi vlád, nejčastěji od vyšší úrovně vlády k nižší (tj. po vertikále ↓↑), např.: častější, převod transferů z vlády, (model vrstveného dortu)

Témata, do kterých materiál patří