Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Municipální a regionální finance přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.66 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Rozpočet a rozpočtový proces

3. přednáška

  • rozpočet jako bilance

  • rozpočet jako finanční plán – objektivizace příjmů a výdajů

  • rozpočet jako nástroj prosazování cílů municipální a regionální politiky

Funkce rozpočtu:

  • rozhodovací – čeho chtějí dosáhnout

  • řídící-tím jak je rozdělí na org. jednotky, a rozhodují, jestli mají dostatek prostředků na mzdy, energii a tak.

  • kontrolní - jde o legalizaci toho, kolik prostředků vydá na urč. priority, jaký má důvod a účel

Metody sestavování územních rozpočtů

  • Přírůstkový (indexový ) přístup – nejčastější, využijeme předchozí rozpočty a přidáme tam procentem narůst

  • Fixně limitovaný rozpočet – máme fixně danou částku

  • Přístup nulové základny

  • Performance budgeting (rozpočtování dle výsledku)

  • Programové rozpočtování

  • Komunitní či genderové rozpočtování

  • ostatní se začaly objevovat jako moderní trend v 80. letech, sledují se urč. komodity

Rozpočtový proces

  • Rozpočtový proces - pracovní postup pro sestavování, projednávání, schvalování, plnění a kontrolu realizace rozpočtu

  • Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

Struktura územního rozpočtu

Rozlišení a oddělení běžného a kapitálového rozpočtu

Struktura územního rozpočtu: Běžný rozpočet

Struktura územního rozpočtu: Kapitálový rozpočet

Fáze rozpočtového procesu

Rozpočtový výhled

  • ÚSC a DSO - sestavují ho povinně ze zákona jako pomocný finanční nástroj

  • Obsah: prognózy celkových příjmů a výdajů na následujících 2-5 let, další základní souhrnné ukazatele (dlouhodobé závazky a pohledávky, finanční zdroje na dlouhodobě realizované záměry)

  • Důležité je, aby rozpočtový výhled uváděl pravdivé a reálné informace a aby se při jeho schvalování nevycházelo např. z nadhodnocených příjmů nebo naopak z podhodnocených výdajů.

  • Je vhodné vycházet z analýzy hospodaření ÚSC nebo DSO za uplynulé dva až tři roky

Rozpočtové provizorium

Schválená pravidla rozpočtového provizoria by měla zabezpečit:

  • chod obecního úřadu, obce, DSO

  • plnění na základě uzavřených smluvních vztahů vzniklých v minulých letech (splátky úvěrů, půjček)

  • úhrady dodavatelských faktur (za energie)

  • splnění povinností z pracovněprávních vztahů (výplata mezd, odvody sociálního a zdravotního pojištění)

  • splnění povinností vyplývajících z právních předpisů – např. vratky dotací v rámci finančního vypořádání

  • řešení havarijních a krizových situací (živelné pohromy)

  • financování aktuálně realizovaných investičních akcí – jejichž zastavení by znamenalo pro obec další zvýšené náklady (v době rozpočtového provizoria se nové investice nerealizují)

Změny rozpočtu a rozpočtová opatření

  • Příčiny, pro které dochází ke změnám rozpočtu, taxativně vymezuje zákon č. 250/2000 Sb., v § 16:

  • organizační změny – např. změna počtu subjektů, kterým jsou určené závazné ukazatele, zřízení nové příspěvkové organizace, změna počtu příjemců prostředků z rozpočtu obce, změna počtu dětí

  • změny právních předpisů a další metodické změny – např. cenová regulace, změny sazeb DPH

  • věcné změny – změny objektivních důvodů ovlivňujících plnění rozpočtu nebo změny skutečností, za kterých byly propočteny příjmy a výdaje, např. zvýšení počtu osob žádajících sociální dávky, snížená daňová výnosnost atd.

Témata, do kterých materiál patří