Municipální a regionální finance přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rozpočet a rozpočtový proces
3. přednáška
rozpočet jako bilance
rozpočet jako finanční plán – objektivizace příjmů a výdajů
rozpočet jako nástroj prosazování cílů municipální a regionální politiky
Funkce rozpočtu:
rozhodovací – čeho chtějí dosáhnout
řídící-tím jak je rozdělí na org. jednotky, a rozhodují, jestli mají dostatek prostředků na mzdy, energii a tak.
kontrolní - jde o legalizaci toho, kolik prostředků vydá na urč. priority, jaký má důvod a účel
Metody sestavování územních rozpočtů
Přírůstkový (indexový ) přístup – nejčastější, využijeme předchozí rozpočty a přidáme tam procentem narůst
Fixně limitovaný rozpočet – máme fixně danou částku
Přístup nulové základny
Performance budgeting (rozpočtování dle výsledku)
Programové rozpočtování
Komunitní či genderové rozpočtování
ostatní se začaly objevovat jako moderní trend v 80. letech, sledují se urč. komodity
Rozpočtový proces
Rozpočtový proces - pracovní postup pro sestavování, projednávání, schvalování, plnění a kontrolu realizace rozpočtu
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
Struktura územního rozpočtu
Rozlišení a oddělení běžného a kapitálového rozpočtu
Struktura územního rozpočtu: Běžný rozpočet
Struktura územního rozpočtu: Kapitálový rozpočet
Fáze rozpočtového procesu
Rozpočtový výhled
ÚSC a DSO - sestavují ho povinně ze zákona jako pomocný finanční nástroj
Obsah: prognózy celkových příjmů a výdajů na následujících 2-5 let, další základní souhrnné ukazatele (dlouhodobé závazky a pohledávky, finanční zdroje na dlouhodobě realizované záměry)
Důležité je, aby rozpočtový výhled uváděl pravdivé a reálné informace a aby se při jeho schvalování nevycházelo např. z nadhodnocených příjmů nebo naopak z podhodnocených výdajů.
Je vhodné vycházet z analýzy hospodaření ÚSC nebo DSO za uplynulé dva až tři roky
Rozpočtové provizorium
Schválená pravidla rozpočtového provizoria by měla zabezpečit:
chod obecního úřadu, obce, DSO
plnění na základě uzavřených smluvních vztahů vzniklých v minulých letech (splátky úvěrů, půjček)
úhrady dodavatelských faktur (za energie)
splnění povinností z pracovněprávních vztahů (výplata mezd, odvody sociálního a zdravotního pojištění)
splnění povinností vyplývajících z právních předpisů – např. vratky dotací v rámci finančního vypořádání
řešení havarijních a krizových situací (živelné pohromy)
financování aktuálně realizovaných investičních akcí – jejichž zastavení by znamenalo pro obec další zvýšené náklady (v době rozpočtového provizoria se nové investice nerealizují)
Změny rozpočtu a rozpočtová opatření
Příčiny, pro které dochází ke změnám rozpočtu, taxativně vymezuje zákon č. 250/2000 Sb., v § 16:
organizační změny – např. změna počtu subjektů, kterým jsou určené závazné ukazatele, zřízení nové příspěvkové organizace, změna počtu příjemců prostředků z rozpočtu obce, změna počtu dětí
změny právních předpisů a další metodické změny – např. cenová regulace, změny sazeb DPH
věcné změny – změny objektivních důvodů ovlivňujících plnění rozpočtu nebo změny skutečností, za kterých byly propočteny příjmy a výdaje, např. zvýšení počtu osob žádajících sociální dávky, snížená daňová výnosnost atd.