Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Přednáška-speaking and writing

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (950.14 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Classroom activities - examples 

Thornbury, S. ( 2005:41-109) 
Harmer, J. (2001:276-281) 
Urr, P. ( 2012: 122-125) and many more  

Roles of teacher 

Prompter 
Participant 
Feedback provider/ assessor 

Feedback to spoken performance 

When to correct spoken English? 
This depends on the main objective of speaking 
activity: 
accuracy: focused immediate (on-the-spot) 
correction, or later, or not at all? (correction 
useful  - when doing exercises)  
fluency: later, or brief, unobtrusive, immediate 
correction = ´scaffolding ´, or not at all? 
(useful  when the learner is lost  and needs 
support)         (Scrivener, 2011: 286)  

Assessment criteria 

(Thornbury, 
2005: 129) 

Writing 

The role of writing in real life and in the classroom 
– to be put in accordance – useful practice 
important 
Increase in written communication – though, new 
kinds of communication (e-mails, web forums, text 
messages – own shorthand, abbreviations, lexis – 
dictionaries of text-message conventions); 
The need for longer, formal written work – 
lessened (reflected in classrooms); 

Writing  

Writing conventions: Handwriting 
Spelling 
Punctuation  
Layout  
Approaches to writing: Product writing 
Process writing 
 

Types of writing work in the classroom 

copying: noting down substitution tables from 
the board, copying examples from the book , 
disguised word copying  
doing exercises: writing single phrases  – limited 
options for creativity + making mistakes 
guided writing: guided longer texts in restricted 
tasks – samples/models offered 

process writing: learners write what they want 
to with help and feedback through the process 
of choosing the topic, gathering ideas, 
organizing thoughts, drafting, etc. 
unguided/free writing: learners write freely 
without overt guidance, assistance or feedback 
during the process; 

Writing activities 

Harmer, 2014: 31-107 
Harmer, 2001: 262-268 

The examples of tasks 

Instant writing – sentence writing, using music, 
using pictures,  writing poems 
Collaborate writing – using the board, 
dictogloss, writing in groups/pairs, 
Writing to each other  

Témata, do kterých materiál patří