Autorská pohádka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Sbíral květiny ze všech ročních dob a vázal osobité
kytice (přírodní prosté materiály) – jeho vazby lidé
napodobovali (Erik Bering je dle jeho vlastních popisů v
denících mohl napodobit a naaranžovat do váz z 19. stol. v
kodaňském muzeu porcelánu)
Zná zákony přírody, nevěří kouzlům.
Mnohostranný umělec – recitace, tanec, divadlo,
výtvarný talent – vlastní loutky, kostýmy pro ně;
vystřihovánky z papíru (stovky kreseb, vystřihovánek a
koláží)
Fascinován fotografií a fotografickou technikou
H. CH. ANDERSEN – POHÁDKY I.
Pohádka je pro něj básnickým médiem.
Pohádka = svět symbolů
Myšlení blízké dítěti (zosobnění neživých věcí; umí oživit cokoli).
Apel na dětskou imaginaci (antropomorfizace)
Autobiografie, vlastní postoje, pocity, náměty ze života
Všední věci + dětský hrdina
Charakteristika prostředí, cizí země (místní a časová konkretizace)
Aktualizace soudobých událostí (implicitní obžaloba a kritika)
Optimismus vs pesimismus (<- outsider, chudý, pozdě vzdělán,
neangažuje se v plnohodnotném láskyplném vztahu; saturace v
přírodě, fiktivní svět věcí a květin, projekce lidí do květin)
Špatný konec – často je pro vývoj jedince lepší než dobrý (krása je
uvnitř, ne vně x Ošklivé káčátko=autobiografie autora „O tak velkém
štěstí se mi ani nesnilo, když jsem byl ošklivým kačátkem“)
H. CH. ANDERSEN – POHÁDKY II.
Oslovuje čtenáře
Četné dialogy postav
Tradiční postavy zbaveny nadpřirozena/deglorifikovány
(IRONICKÝ PŘÍSTUP K POHÁDKOVÝM OBRAZŮM)
Pohled dítěte staví nad pokrytectví dospělých
Vítězství lásky nad chladným rozumem
Prvky reálného života
Poukazuje na sociální rozdíly
Spasitelná role dítěte
Mnohovýznamovost, symboličnost, alegoričnost
ČESKÁ AUTORSKÁ POHÁDKA III.