Autorská pohádka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
JAN KARAFIÁT IV.
Náboženské názory/příklady
pokora
odevzdanost do vůle boží
poslušnost Bohu
bezmyšlenkovitá poslušnost a pasivní smíření
s životem
konzervativní pohled na některé společenské
problémy
lehce zidealizované vztahy mezi hrdiny
JAN KARAFIÁT V.
Průkopnické rysy/příklady
líčení přírody
líčení rodinného života vycházející ze
skutečnosti
obraz vzpomínek na dětství
dobré i špatné vlastnosti hrdiny, opravdovost
pravdivě zobrazený řád života, včetně smrti
JAN KARAFIÁT VI.
líčení vzájemných vztahů (na životě světlušek
ukazuje vztahy lidí)
solidarita, láska, porozumění, vzájemná
pomoc
kombinace poetického a lyrického líčení
přírody a realistického vykreslení skutečnosti
(ukázky)
(ukázka recenze z Času)
BOJE O POHÁDKU I.
Pohádková tvorba byla zdrojem ostrých diskusí.
Už na poč. 20. století s rozvojem techniky a
uplatňováním nových poznatků ve vědě a výchově se
objevily připomínky ke vhodnosti pohádek.
R. 1913 v článku Pryč s pohádkou Jaroslav Petrbok na to,
že pohádka nezdravě podněcuje a zavádí fantazii dětí,
odvádí je od skutečného života.
„ Pohádka nezdravě podněcuje a zavádí fantazii dětí a odvádí
je od pozorování života skutečného“.
Podobné názory vyslovil V. Mráz. Jeho článek Dialog o
pohádkách (1916) celý spor vyhrotil.
Otázka zní jinak: Zda a do jaké míry a v čem je pohádka
předmětem výchovy.
BOJE O POHÁDKU II.
Odlišné pojetí vyslovil V. Tille v článku
Pohádka pro děti (1914):
„ Pohádka do dětské četby rohodně patří.
Pohádkové texty však musí býti umělecké, aby
tříbily literární vkus dětského čtenáře a
nesloužily pouze k dráždění jeho fantazie“ .
Hájí pohádku, klade na ni požadavek, aby
text byl umělecký, tříbil vkus dětského
čtenáře.