Autorská pohádka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
(Ukázky z Úhoru) Ve 20. letech se připojili další autoři.
BOJE O POHÁDKU III.
Ve 30. letech spory vyvrcholily a do diskuse
vstoupil K. Čapek svou Marsyas čili na okraj
literatury (1931).
Zamyslel se nad pohádkou zcela jinak,
vymanil se z dosavadních pohádkových
konvencí, obnovil pohádku jako moderní
literární útvar.
Vypráví ji jako zcela aktuální příběh s využitím
kouzelných prostředků.
(ukázky)
BOJE O POHÁDKU IV.
Někteří autoři nechtěli nechat úroveň autorské
pohádky upadnout, oslovili jiné autory a vytvořili
sborníky autorských pohádek:
Karel Čapek se svou trojdílnou Nůší pohádek (1918,
1919, 1920)
Marie Majerová se souborem Zlatý pramen (1918),
souborem autorských pohádek od obrození po
současnost.
BOJE O POHÁDKU V.
Vedle sborníků zde existovala celá řada autorů,
jež napsali mezi válkami vlastní soubory
autorských pohádek: Jiří Mahen, Jiří Wolker, Karel
Čapek, Josef Čapek či Vladislav Vančura, Karel
Poláček, Josef Lada, Helena Malířová aj.
Tito autoři vytvořili pohádky ryze své, každý
s jiným záměrem a v jiném duchu a jen někteří
z nich chtěli svými pohádkami především bourat
staré mýty o nadpřirozených silách.
JIŘÍ MAHEN I.
Za války vyšla kniha Její pohádky (1914, v roce 1922 vyšla
opět pod názvem Co mi liška vyprávěla), později vyšla
knížka Dvanáct pohádek (1918).
První z knih je rámcová sbírka zvířecích pohádek blížících
se svým založením spíše bajce.
Je zde patrný Mahenův „odmítavý vztah k mocným pohádkovým
silám zla a jeho děsivým a báchorečným ztělesněním“.
Neboří klasickou pohádku, snaží se její atmosféru i logiku
zachovat.
Nadpřirozené síly jsou bezmocné vůči modernímu světu.
Jako první tak přišel Mahen s později běžnou formou autorské