dětská poezie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zábavné poznávání světa
přirozená komunikace s okolím
významová rovina nemusí být prioritní
důležitý je rytmus
artikulační nosnost, např. Zaželezilo-li se železo či
nezaželezilo-li se? Pan kaplan v kapli plakal,…
spojení s pohybem/mimikou, např. paci, paci,
pacičky…
expresivní a emocionální aspekt
Lidová poezie IV.
Lidová slovesnost představovala významné inspirativní a
regenerační východisko pro tvorbu autorskou. V NO byla
pokládána za vzor uměleckého mistrovství (Toman, 2008).
Dětský folklor vychází opakovaně jak
v původní podobě, např. K. J. Erben – Prostonárodní české písně
a říkadla, 1862-64; K. Plicka a J. Volf – Český rok: Jaro, 1947;
Léto, 1950; Podzim, 1954; Zima, 1960
v moderních antologiích, např. K. Černý – Byl jeden domeček,
1995; M. Motlová – Česká říkadla, písničky a pohádky, 2003; J.
Eislertová – Šla Nanynka do zelí, 2002 aj.
Umělá poezie I.
Z hlediska jejího vývoje lze zachytit její 3 vývojová stádia:
mentorské autoritativní (didaktické) – historické
počátky, plní fce mimoestetické, vzdělávací a výchovné;
zvládání techniky čtení, zapamatování poznatků (15. – 18.
stol.), mravní a křesťanská ponaučení
stádium zachycující emocionální sféru (počínaje
romantismem)
stádium 20. století (chápe dětství jako zdroj inspirace)
Ukázky:
Od Boha čiňme počátek a bude dobrý pořádek
S Pánem Bohem počínám,/s Pánem Bohem dokonám./ Člověk slabý
nic nezmůže,/ jestli Pán Bůh nepomůže./ Pane Bože, pomáhej,/
chuť a sílu k práci dej.
Pilné děti
Je nás dětí jako smetí, / je nás pěkná hromádka;/matičky své
posloucháme/ jak ta drobná kuřátka.// Je nás dětí jako máku,/ je
nás plná světnice;/ děláme vše pořádku,/ vše jde jako na nitce.//