dětská poezie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Ukázka:
Rozpočitadlo
Stojí, stojí kopeček,/na kopečku stromeček,/ořechy má uzamčené/na
stříbrný zámeček./Pohladím je na tvářičky,/podají mi zlaté
klíčky,/a to první den,/jeden ptáček ohniváček/vyletí mi ven.
(Ráno)
Karel Václav Rais (1859 – 1926)
povoláním rovněž učitel
snaha posílit vlastenecké cítění, výchovný akcent
v jeho verších:
láska k domovu
obrazy mezilidských vztahů
venkovské prostředí
historická tematika (Listy z české kroniky 1880)
osobnosti českých dějin
některé jeho básně působí dnes již zastarale, jiné naopak,
např. Cestička k domovu
K. V. Rais
Cestička k domovu
Cestička k domovu/známě se vine -/hezčí je, krásnější,/než všecky
jiné.//Douška a šalvěje/kolem ní voní,/nikde se nechodí/tak jako po ní.//A
kdybych ve světě/bůhví kam zašel,/tu cestu k domovu/vždycky bych
našel.//A kdybych ve světě/smutně se míval,/na téhle cestičce/vždy bych si
zpíval.
(Cestička k domovu)
Po smrti J. Kožíška nastává v české poezii až do 40. let jakési
vakuum. Poté se objevují další výrazné osobnosti: F. Hrubín, J. Čarek,
F. Bronislav. Sbírky pro děti vydává i F. Halas.
Poezie se začíná inspirovat novými postupy, v centru stojí dítě a jeho
svět.
František Halas (1901 – 1949)
český básník
tvoří texty za okupace
vlivy:
odloučení od rodiny
záznamy dětských výpovědí pořizované manželkou
okouzlení synovými otázkami
Z díla:
Do usínání, později začleněno do sbírky Ladění (1942)
Halas dětem (posmrtně 1954)
F. Halas
charakteristika poezie:
určeny dětem i dospělým
možnost nalézat stále nové významy
bohatá metaforika
zaujetí originalitou dětského myšlení,
bezděčná spontánní metaforika inspirovaná dětskou logikou
hravost se slovem (hlásková a slabiková seskupení)
vazby mezi lidovou a moderní básnickou výpovědí