dětská poezie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
básně inspirované venkovem
básně inspirované hrou
vlastenecká tematika
náboženská tematika
myšlenky slovanské vzájemnosti
Ukázky:
Pacholátko
Pacholátko/boubelaté,/očka modrá,/vlásky zlaté.//Ústa jako/máky
plané,/celé jako/malované.//Po dolíčku/v každém líčku/a
čilejší/nad rybičku.//Pacholátko/ boubelaté/směje se jak/slunko
zlaté.//To jsme rádi,/že je máme,/nikomu je/nevydáme!
Modrá očka
Hvězdičky už vyšly,/červánek už zhas,/očka, modrá očka,/už je k
spaní zas.//Do kalíšků květů/blahý sen už slét,/zavřete se
očka,/jako modrý květ.
J. V. Sládek. Dětem. Praha: SPN, 1959.
Ukázky:
Hádanka
Na palouce, modré louce,/pasou se tam zlaté ovce;/v noci se
tam pasou, ve dne/neuhlídáš ani jedné.//A jest jich tam na
tisíce/a jest jich tam ještě více;/pastýře však nikdo z lidí/neviděl
a neuvidí.
(Zvony a zvonky)
J. V. Sládek. Básně. Praha: ČS spisovatel, 1954
Ukázky
Znám křišťálovou studánku, /kde nejhlubší je les, /tam roste tmavé kapradí /a
vůkol rudý vřes. //Tam ptáci, laně chodí pít /pod javorový kmen, /ti ptáci za dne
bílého, /ty laně v noci jen. //Když usnou lesy hluboké /a kolem ticho jest, /a nebesa
i studánka /jsou plny zlatých hvězd.
Zvony a zvonky (1894)
Josef Kožíšek (1867 – 1933)
pokračovatel J. V. Sládka
učitel (chápe literaturu jako prostředek výchovy)
vychází rovněž z folkloru
motivicky i kompozičně jednoduché verše a příběhy
čerpá z venkovského prostředí
lokalita:
dům
předsíň
dvůr
zahrada
pole
les
J. Kožíšek
čas:
cyklus roku
cyklus svátků během roku
společenské vazby:
rodiče
sourozenci
tvorba přímá pro děti:
Oku a srdéčku (1891)
Jiskry a plamínky (1893)…
tvorba slabikářů a čítanek
J. Kožíšek
typickým rysem jeho tvorby je:
život dítěte
představy dítěte
humor
svět zvířat