dětská poezie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
odpověděl:/žežuličko nežaluj/v létě také se
raduj!/Léto také musí býti,/my musíme pšenku
žíti,/v podzim ovoce dozrává,/pro zimu lahůdku
dodává./Nech ať se to všechno střídá,/víc už
nenaříkej,/v létě také zakukej! -/A žežulka z
buku/vesele pak odpovídá:/ku – ku – ku, ku –
ku,/moudrý jsi kluku!
František Doucha (1810 – 1884)
kněz
utilitární verše
účelná tvorba
preference výchovné funkce před estetickou hodnotou
80 sbírek
princip černobílé metody kontrastu dobré x špatné chování
významová primitivnost
stereotypnost ve výrazu i kompozici
Z díla:
Nápravy na dobrou cestu (1875)
Schránka dobrého naučení (1853)
Ukázka:
Boha ústy jen vyznávat/ještě dosti není,/slušno věrně
zachovávat/jeho naučení./Nábožným a bohabojným/ten jen v
pravdě sluje,/kdo vždy dobrým skutkům hojným/život
zasvěcuje.
Josef Václav Sládek (1845 – 1912)
básník, prozaik, fejetonista, novinář, překladatel
s ním přichází rozkvět poezie
prioritou je estetická funkce
poezie oslovuje dětské čtenáře, nekáže, nekárá
respektuje jeho specifické zvláštnosti
podnětem mu byly:
vzpomínky na dětství, tradiční folklorní prostředí
láska k matce
vlastní rodičovská zkušenost (narození dcery)
společenská potřeba (germanizační tlaky, potlačování českých škol
v pohraničí)
čerpá s folklorní poezie
J. V. Sládek
spolupráce s hudebním skladatelem Karlem Bendlem (cyklus
Skřivánčí písně zhudebněn)
snaha vysvětlit okolní svět
snaha působit na dětskou fantazii
verše:
prosté
srozumitelné
zpěvné/melodické, rytmické
vtipné
nenásilně výchovné
Z díla:
Zvony a zvonky (1894)
Skřivánčí písně (1888)
Zlatý máj (1887)
J. V. Sládek
v jeho poezii lze nalézt:
přírodní lyriku
drobná epika (veršované pohádky, bajky)
modlitby
zvířecí miniatury
legendární pohádky
básně k svátkům roku
básně o členech rodiny
básně pro nemluvňata