dětská poezie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
hra s významy
nekonvenční jazyková kreativita
tendence k nonsensu, grotesknosti
asociování vjemů vizuálních, auditivních, bez hledání příčinnosti
následovníky našel např. v J. Kainarovi, Z. Krieblovi, J. Skácelovi
apod.
Ukázky:
Otázky
Proč má zajíc ubrousek vzadu?/pláče tráva?/se mák stydí?/nemáme
doma lva?/se les potí?// Z čeho/ má vítr šaty?// Kde/ si ptáci kupují
píšťalky?//Čím/vítr otrhává listí?/vítr fouká?
Proč
Vidíš ten šípek? Růženka pod ním spí./Kdo není hodný, ji ale nevidí.//A
proč nebyl šípek hodný?//No podívej, jistě si s nožem hrál,/až do
krve se pořezal.
Poučení synovské
Když probudí se hlína, je to myš./Je-li sklu zima, zaroste
větvičkami./Ryba je hastrmaní lžička. Víš./A slza? Slza je voda, co je
sama.
(Před usnutím)
František Hrubín (1910 – 1971)
jeden ze zakladatelů moderní poezie
mj. verše s didaktickým aspektem
prostonárodní říkadlo považoval za ideální veršovaný
útvar pro nejmenší /„archetypální fenomén moderní
poezie pro děti schopný neustálé aktualizace“
ohled na herní a poznávací aktivity dětí
využití veršové tvorby pro epické celky (Květuška a její
zahrádka, Dvakrát sedm pohádek)
„Básník stojí věrně ve službách toho, komu jsou verše určeny –
ve službách dítěte. Z jeho nitra, z jeho světa, jeho jazykem
tvoří.“
Stejskal, J. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. (Citováno z Hrubínovy stati Kritika
a verše pro nejmenší. Literární noviny, 1955, č. 42)
F. Hrubín
rozvíjí:
říkadlo
pohádku
verše se vyznačují:
jednoduchostí
vnitřní čistotou
silou umělecké působivosti
schopností oslovovat děti
pěstovat v dětech víru v dobro, lásku, citlivou vnímavost