Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




dětská poezie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (476.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Každý pilen jako včelka,/ žádný v práci nelení,/ aby se nám dobře 

vedlo/i s rodiči na zemi. 

JURSA J. Čítanka pro školy obecné, díl I. Praha, 1910. 

Umělá poezie II. 
Tematicky zahrnují verše pro děti tytéž okruhy jako pro 

dospělé, ovšem transformované s ohledem na mentalitu 
adresáta: 

oživení světa zvířat, ptáků, stromů 

užití pohádkových motivů 

kompozičně autor líčí, popisuje 

forma dialogu dospělý – dítě 

žádoucí je rytmus a rým 

setkáváme se s pořekadly, veršovanou pohádkou, 
komickým zvířecím eposem, baladou, bajkou, abecedářem 
aj. 

Umělá poezie - vývoj 
V počátcích NÁBOŽENSKÝ A MORALISTNÍ CHARAKTER; od 

poloviny 16. století se objevují verše světského charakteru: 

didaktický cíl 

mravně výchovný cíl 

vzdělávací cíl 

  
Tento stav trvá zhruba do poloviny 19. století; má to pragmatický 

význam, verše často slouží k snadnějšímu zapamatování poznatků. 

 
Protiváhou tohoto typu poezie je vždy poezie lidová. Její význam 

vzrůstá od 19. století. 

  
S ní jsou spojeny první pokusy o INTENCIONÁLNÍ POEZII (snaha 

přiblížit se světu dětí, antropomorfizace, personifikace, alegorie) 

Karel Alois Vinařický (1803 – 1868) 

kněz, literární kritik a básník 

Jeden z představitelů NO 

ohlasová poezie 

uvědomuje si nutnost LDM a její teoretickou propracovanost 

lyrické verše, hádanky, písňové texty a bajky 

mnohé texty zlidověly (Tluče bubeníček, tluče na buben,…) 

důraz na jazykovou čistotu 

Z díla: 

Kytka, dárek malým čtenářům (1842) 

Druhá kytka básní, bajek, písní a hádanek (1852), včetně 

obrázků a not 

Kytka básniček (1852) 

Abeceda česká (1838), učebnice a příručky pro české učitele 

Uk: Žežulice 
 

Po měsíci máji/pacholík šel v háji,/a žežulka s 

buku/zakukala: „ kuku,/škoda jara, kluku!“/Podle 

rozumu jak věděl/hoch žežulce 

Témata, do kterých materiál patří