dětská poezie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Každý pilen jako včelka,/ žádný v práci nelení,/ aby se nám dobře
vedlo/i s rodiči na zemi.
JURSA J. Čítanka pro školy obecné, díl I. Praha, 1910.
Umělá poezie II.
Tematicky zahrnují verše pro děti tytéž okruhy jako pro
dospělé, ovšem transformované s ohledem na mentalitu
adresáta:
oživení světa zvířat, ptáků, stromů
užití pohádkových motivů
kompozičně autor líčí, popisuje
forma dialogu dospělý – dítě
žádoucí je rytmus a rým
setkáváme se s pořekadly, veršovanou pohádkou,
komickým zvířecím eposem, baladou, bajkou, abecedářem
aj.
Umělá poezie - vývoj
V počátcích NÁBOŽENSKÝ A MORALISTNÍ CHARAKTER; od
poloviny 16. století se objevují verše světského charakteru:
didaktický cíl
mravně výchovný cíl
vzdělávací cíl
Tento stav trvá zhruba do poloviny 19. století; má to pragmatický
význam, verše často slouží k snadnějšímu zapamatování poznatků.
Protiváhou tohoto typu poezie je vždy poezie lidová. Její význam
vzrůstá od 19. století.
S ní jsou spojeny první pokusy o INTENCIONÁLNÍ POEZII (snaha
přiblížit se světu dětí, antropomorfizace, personifikace, alegorie)
Karel Alois Vinařický (1803 – 1868)
kněz, literární kritik a básník
Jeden z představitelů NO
ohlasová poezie
uvědomuje si nutnost LDM a její teoretickou propracovanost
lyrické verše, hádanky, písňové texty a bajky
mnohé texty zlidověly (Tluče bubeníček, tluče na buben,…)
důraz na jazykovou čistotu
Z díla:
Kytka, dárek malým čtenářům (1842)
Druhá kytka básní, bajek, písní a hádanek (1852), včetně
obrázků a not
Kytka básniček (1852)
Abeceda česká (1838), učebnice a příručky pro české učitele
Uk: Žežulice
Po měsíci máji/pacholík šel v háji,/a žežulka s
buku/zakukala: „ kuku,/škoda jara, kluku!“/Podle
rozumu jak věděl/hoch žežulce