pohádka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Snaha odpovědět na otázku „proč se tolik motivů opakuje“
Teorie vzniku pohádek III.
Kriticko-
srovnávací studium – (J. Gebauer,
V. Tille
); základy vědeckého zkoumání lidové
slovesnosti.
Psychologie a psychoanalýza – (S. Freud,
C. G. Jung, B. Bettelheim
,…); snaha najít
v
pohádkových příbězích prototypy lidského
chování, důraz na sourozeneckou rivalitu,
solidaritu, lidské vlastnosti jako např. žárlivost,
narcismus, lenost, lásku, pokušení aj.
Více viz ČERNOUŠEK Michal. Děti a svět pohádek. Praha : Albatros,
1990. ISBN 80-00-00060
FRANZ Marie-Louise.
Psychologický výklad pohádek. Praha : Portál,
2008. ISBN 978-80-7367-489-2. aj.
Rozlišení pohádek podle původu I.
Lidová (záznamová, folklórní)
Literární
Autorská (umělá, moderní)
Lidová pohádka
ústně tradovaná, realizovaná
v
jedinečných vypravěčských aktech,
proměnlivá, existující ve více variantách
(Hloupý Honza); viz např. HORÁK J. Český Honza. Praha
: SNDK.
písemně zaznamenaná se stává výchozím
textem literárního zpracování
neznáme jméno autora, pouze sběratele
Literární pohádka
literární adaptace zaznamenaných
folklorních textů
adaptace je určována individuálními
představami a talentem těch, kteří ji
realizují
Znaky lidové a literární pohádky I.
časová a místní odlehlost, neurčenost děje
(kdysi, kdesi,…)
ustálená kompozice:
a)
expozice
– seznámení s postavami, se
situací a s naznačením postupu
b)
kolize
– neočekávané změny
c)
gradace
– stupňování děje
d)
vyvrcholení – dramatický okamžik v ději,
zvrat
e)
rozuzlení – šťastný konec, svatba,
odměnaopakování motivů (zpomalení
nebo zrychlení příběhu)
Znaky lidové a literární pohádky II.
užití čísel (3 a násobky, 7, 13)
hyperbola (zveličení)
přirovnání, personifikace, deminutiva
variování tématu