próza s dětským hrdinou
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
→ postavy outsiderů se z ryze realistických próz
stěhují do oblasti próz s fantastickými a
magickými prvky
2. polovina 20. století:
vzorec outsider je zbaven svého přirozeného prostředí
rodiny, vytržen ze životního stereotypu a předčasně
zbaven makrosociálního tlaku, kde se jeho předchozí
sociální zkušenosti konfrontují s negativními =
specifický fenomén určité psychosociální krize (hrdina
je konfrontován s osamělostí a cizotou technokratické
společnosti), která je hrdinovým vývojem překonávána
a slouží jako východisko ke konstrukci literární postavy.
Outsiderské téma figuruje ve dvojím významu:
– obraz vyděděnce jako zachránce (iniciační fáze
odloučení)
– a současně role vyděděnce jako zachraňovaného
(důraz na individualitu)
• prostor domova x prostor cizoty
filozofizace – pronikání závažnějších témat do LDM (literatura odpovědí je
nahrazena literaturou otázek – ve světovém kontextu již od 60. let)
– v 90. letech spojena se jmény D. Fischerové, I. Procházkové (Středa nám
chutná), Jany Knitlové
UKÁZKA
• texty usilují o odkrytí určitého pozadí (rodinného, kulturního, historického)
• v centru pozornosti stojí sebeuvědomování jedince, proces získávání
zkušeností, pohled do lidského nitra
• moment jedinečnosti každého z dětských hrdinů/iniciační rozměr
próz/archetypální znakovost – Cilka – motiv opuštěnosti, jméno získává
anagramem (aluze na její královský původ), pokus vtěsnat se jí do
konvenční šablony – zbavuje jí pocitu štěstí, útěk – snaha zachránit
identitu, zrání, archetypální motiv věčného šťastného dítěte, motiv
dospělého, který si neztratil schopnost hrát, dítě jako nejcennější součást
osobnosti,
• proces prožitkového sebezkoumání
• výsledkem má být často nabytá sebedůvěra
• aktuální témata – handicapovaní lidé, ale i sociální handicapy (jiná barva